Domovská stránka Lexikon vědomostí Železniční čeština | Lexikon vědomostí |
Železniční čeština
Vysvětlení některých specifických výrazů používaných na železnici a kolem železnice.
V Lexikonu je momentálně 150 hesel z této kategorie.
Ochrana odvratem
Při stavění vlakové cesty je potřeba pojížděné výhybky správě přestavit tak, aby vlak mohl jet. Zároveň je potřeba přestavit i výhybky mimo vlakovou cestu tak, aby odvrátili případná jiná jedoucí vozidla (například ujeté vagony).
1 KomentářeOkovat mašinu
Stejná situace jako "Obutej vagon" jen u lokomotivy.
Opornice
Část výhybky, sloužící k jízdě kola na vnější straně výhybky. Jedná se vlastně o pokračování kolejí před a za výhybkou.
Osvětlovací věž
Věž, nebo stožár, na které jsou silné reflektory. Osvětlovací věže slouží k osvětlení kolejiště nebo i přilehlých prostorů.
Jsou k vidění na větších nádražích a mají často impozantní výšku. Zrovna tak jejich světelný, i elektrický, výkon je úctyhodný. Jejich použití ale zvyšuje bezpečnost práce a některé druhy prací by bez nich nešlo ani provádět.
Ovládání věží se řídí vnitřními předpisy, většinou je ovládá výpravčí ve stanici, případně jiný vhodný zaměstnanec.
Jsou k vidění na větších nádražích a mají často impozantní výšku. Zrovna tak jejich světelný, i elektrický, výkon je úctyhodný. Jejich použití ale zvyšuje bezpečnost práce a některé druhy prací by bez nich nešlo ani provádět.
Ovládání věží se řídí vnitřními předpisy, většinou je ovládá výpravčí ve stanici, případně jiný vhodný zaměstnanec.
Otačedlo
Viz točna.
Panenka
Plastová, silonová, vložka do izolovaného styku.
Slouží k odizolování kolejnic na izolovaném styku a zabraňuje jejich doteku při tepelném pohybu kolejových pasů.
1 KomentářeSlouží k odizolování kolejnic na izolovaném styku a zabraňuje jejich doteku při tepelném pohybu kolejových pasů.
Peršing
Elektrické lokomotivy řad:
162, 163 - stejnosměrná trakce
263 - střídavá trakce
362,363 - obě trakce, lokomotiva je dvousystémová
Peršing se jim říká proto, že jsou plné elektroniky a přišli do služby v půlce osmdesátých let minulého století kdy byli populární bojové rakety stejného jména.
Svého času existoval oficiální zákaz jim takto říkat, což přineslo další přezdívku "Ta mašina, které se nesmí říkat Peršing"
162, 163 - stejnosměrná trakce
263 - střídavá trakce
362,363 - obě trakce, lokomotiva je dvousystémová
Peršing se jim říká proto, že jsou plné elektroniky a přišli do služby v půlce osmdesátých let minulého století kdy byli populární bojové rakety stejného jména.
Svého času existoval oficiální zákaz jim takto říkat, což přineslo další přezdívku "Ta mašina, které se nesmí říkat Peršing"
Položit odpory
U lokomotiv s klasickou odporovou regulací bývají rozjezdové odpory dimenzované na krátkodobý provoz. Po určité době je nutné přejít na jiný stupeň a tím použít jiné odpory. Pokud to strojvedoucí z nějakého důvodu neudělá, tak se odpory příliš zahřejí, tím jejich materiál ztratí pevnost a zhroutí se. Lokomotiva pak musí do dílen na opravu.
Toto neplatí u lokomotiv, jejichž rozjezdové odpory jsou trvale zatižitelné. Takových ale není mnoho.
Toto neplatí u lokomotiv, jejichž rozjezdové odpory jsou trvale zatižitelné. Takových ale není mnoho.
Pomocňák
Pomocný nehodový vlak
1 KomentářePomocné pohony
Veškeré motory na lokomotivě, které přímo neslouží k jízdě.
Jedná se o motory ventilátorů pro chlazení trakčních motorů, o ventilátory na chlazení rozjezdových a brzdných odporů, o kompresory a podobně.
Jedná se o motory ventilátorů pro chlazení trakčních motorů, o ventilátory na chlazení rozjezdových a brzdných odporů, o kompresory a podobně.
Pomocný nehodový vlak
Vlak sestavený z nářaďových a dílenských vagonů, vybavený vlastní "elektrárnou", často i kolejovým jeřábem a tažený lokomotivou nezávislé trakce. V jeho útrobách se nacházejí stroje a přístroje určené pro nakolejování vagonů a lokomotiv, nutné opravy na místě.
Slouží jako pomoc při nehodových událostech, pokud jej člověk vidí jinde než v depu, znamená to vždy nějaké potíže.
Každý vlak má svojí osádku připravenou vyjet téměř okamžitě.
Slouží jako pomoc při nehodových událostech, pokud jej člověk vidí jinde než v depu, znamená to vždy nějaké potíže.
Každý vlak má svojí osádku připravenou vyjet téměř okamžitě.
Proti srsti
viz Jízda proti správnému směru.
Protismyk
Zařízení na vagonech, které zabraňuje zablokování kol a tím jízdě smykem. Protismyk je obdoba ABS aut a skluzové ochrany lokomotiv (Skluzová ochrana).
Zaúčinkování protismyku je slyšet, jedná se o charakteristický zvuk pravidelně odfukujícího vzduchu.
Zaúčinkování protismyku je slyšet, jedná se o charakteristický zvuk pravidelně odfukujícího vzduchu.
Přesuvna
Technické zařízení v kolejišti, které dovoluje přechod kolejového vozidla z jedné koleje na druhou ale s přerušením jeho jízdy.
Kolejové vozidlo na přesuvnu najede a ta se přesune k jiné koleji. Tam může vozidlo pokračovat v jízdě na jinou kolej. Používá se hlavně v opravnách vozů, depech a podobně.
Kolejové vozidlo na přesuvnu najede a ta se přesune k jiné koleji. Tam může vozidlo pokračovat v jízdě na jinou kolej. Používá se hlavně v opravnách vozů, depech a podobně.
Přímý kolejový obvod
Kolejový obvod, který nemá rozvětvení.
Přímé kolejové obvody jsou na staničních či traťových kolejích.
Přímé kolejové obvody jsou na staničních či traťových kolejích.