Domovská stránka Lexikon vědomostí Železniční čeština | Lexikon vědomostí |
Železniční čeština
Vysvětlení některých specifických výrazů používaných na železnici a kolem železnice.
V Lexikonu je momentálně 150 hesel z této kategorie.
Čuba
Kovová zarážka sloužící k zajištění kolejových vozidel a nebo k jejich brzdění při posunu na spádovišti.
Depo kolejových vozidel
Depo je místo na dráze, kde se lokomotivy a vagony opravují, čistí, zbrojí nebo jen odpočívají v okamžiku, kdy pro ně není práce.
Dopravna
Dle předpisu SŽDC D1 ve znění 4 změny: Dopravna je místo na dráze, které slouží k řízení jízdy vlaků a posunu mezi dopravnami. Dopravny mohou být s kolejovým rozvětvením nebo bez kolejového rozvětvení.
Jinak řečeno je dopravna místo na dráze, kde se "něco děje".
Dopravny existují:
- obsazené - je přítomen dopravní zaměstnanec
- neobsazené - není přítomen dopravní zaměstnanec
S kolejovým rozvětvením
- stanice (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- odbočky (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- výhybny (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- dopravna D3 (neobsazená)
- dopravna RB (neobsazená)
Bez kolejového rozvětvení
- hlásky (vždy obsazená)
- hradla (vždy obsazená)
- automatická hradla (neobsazená)
- oddílová návěstidla autobloku (neobsazená)
RB - radioblok
4 KomentářeJinak řečeno je dopravna místo na dráze, kde se "něco děje".
Dopravny existují:
- obsazené - je přítomen dopravní zaměstnanec
- neobsazené - není přítomen dopravní zaměstnanec
S kolejovým rozvětvením
- stanice (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- odbočky (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- výhybny (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- dopravna D3 (neobsazená)
- dopravna RB (neobsazená)
Bez kolejového rozvětvení
- hlásky (vždy obsazená)
- hradla (vždy obsazená)
- automatická hradla (neobsazená)
- oddílová návěstidla autobloku (neobsazená)
RB - radioblok
Dopravní kancelář
Pracoviště výpravčího, odkud se řídí provoz ve stanici.
V dopravní kanceláři je umístěna řídící a kontrolní část zabezpečovacího zařízení, předepsaná ruční návěstidla, dopravní dokumentace, telefony, často i řídící část rozhlasu a další podobné věci.
Dopravní kancelář je většinou jen jedna, ale ve velkých stanicích jich může být i více.
Dopravní kancelář je většinou i ohlašovací pracoviště pro případ požáru či jiné mimořádné situace.
V dopravní kanceláři je umístěna řídící a kontrolní část zabezpečovacího zařízení, předepsaná ruční návěstidla, dopravní dokumentace, telefony, často i řídící část rozhlasu a další podobné věci.
Dopravní kancelář je většinou jen jedna, ale ve velkých stanicích jich může být i více.
Dopravní kancelář je většinou i ohlašovací pracoviště pro případ požáru či jiné mimořádné situace.
Drážní vozidlo
Vozidlo, které je závislé na dráze. Dráhu může využívat buď ke svému pohybu (koleje, lano), k získávání potřebné energie pro jízdu (trolej, napájecí kolejnice) a nebo obojímu.
Typická drážní vozidla jsou:
- lokomotivy
- vagony
- tramvaje
- trolejbusy
- lanovky
Typická drážní vozidla jsou:
- lokomotivy
- vagony
- tramvaje
- trolejbusy
- lanovky
Drozel
Stykový transformátor.
Slovo je zkomolenina německého die Drossel což značí tlumivku. Dříve se totiž místo stykových transformátorů skutečně používali tlumivky.
Slovo je zkomolenina německého die Drossel což značí tlumivku. Dříve se totiž místo stykových transformátorů skutečně používali tlumivky.
Dýmnice
Přední část lokomotivního parního kotle - je to dutina, do níž na zadní straně ústí žárové trubky procházející od topeniště kotlem.
V dýmnici je umístěna tzv. dyšna.
Do dýmnice se vstupuje otevřením předních dvířek, která pokud netěsní, dochází ke ztrátě efektu dyšny a tím i klesá výkon, proto byla tato dvířka k čelu dýmnice přitlačována šroubovými utahováky.
Mezi lokomotivními četami bývalo častým žertíkem "povolit někomu dýmniční dveře". Postižená lokomotivní četa musela buď jet se sníženým výkonem lokomotivy (topič musel více přikládat, nebo nebylo vůbec možné dosáhnout požadovanou rychlost), nebo zastavit a dveře opět utažením utěsnit - což mohlo, například na rychlíkovém spoji, být poměrně značným problémem.
V dýmnici je umístěna tzv. dyšna.
Do dýmnice se vstupuje otevřením předních dvířek, která pokud netěsní, dochází ke ztrátě efektu dyšny a tím i klesá výkon, proto byla tato dvířka k čelu dýmnice přitlačována šroubovými utahováky.
Mezi lokomotivními četami bývalo častým žertíkem "povolit někomu dýmniční dveře". Postižená lokomotivní četa musela buď jet se sníženým výkonem lokomotivy (topič musel více přikládat, nebo nebylo vůbec možné dosáhnout požadovanou rychlost), nebo zastavit a dveře opět utažením utěsnit - což mohlo, například na rychlíkovém spoji, být poměrně značným problémem.
Dynamika
Elektrodynamické staniční zabezpečovací zařízení, dnes již velmi vzácné.
Dyšna
Zařízení pro zvýšení tahu v kotli parní lokomotivy umístěné v dýmnici kotle.
Pracuje na Venturiho principu a využívá odpadní páru, vyfukovanou po pracovní expanzi z válců parních strojů. Tato pára, o nemalém zbytkovém tlaku, je vedena do trysky (či trysek), umístěné v dýmnici a namířené do komínového otvoru. Rychle proudící výfuková pára strhává s sebou do komína okolní kouř z vnitřního prostoru dýmnice => zvyšuje tah v kotli.
Existuje několik různých řešení dyšen, s jednou až třemi parními tryskami. Asi nejznámější a nejmodernější je vícestupňová dyšna nazývaná podle původní německé konstrukce "Kylchap".
Pracuje na Venturiho principu a využívá odpadní páru, vyfukovanou po pracovní expanzi z válců parních strojů. Tato pára, o nemalém zbytkovém tlaku, je vedena do trysky (či trysek), umístěné v dýmnici a namířené do komínového otvoru. Rychle proudící výfuková pára strhává s sebou do komína okolní kouř z vnitřního prostoru dýmnice => zvyšuje tah v kotli.
Existuje několik různých řešení dyšen, s jednou až třemi parními tryskami. Asi nejznámější a nejmodernější je vícestupňová dyšna nazývaná podle původní německé konstrukce "Kylchap".
Fiknout výhybku
viz. Rozřez
Fíra
Strojvedoucí, jedná se o zkomoleninu z německého der Lokomotivführer, der Maschinenführer či der Zugführer. Co bylo na počátku nikdo neví.
Fírcimra
Místnost (z němčiny - Zimmer) v administrativních prostorách lokomotivního depa, sloužící k těsně předpracovní a těsně popracovní činnosti příslušníků lokomotivních čet = strojvedoucích a pomocníků strojvedoucího. Sousedí nebo bývá přímo spojena s šatnou a sociálním zázemím.
Frekvence
1. kmitočet
2. jízdní řád vlaku (frekvence zastavování ve stanicích)
Někdy se stane, že je vlak zrušený a nahradí ho vlak následující. Ten pak "bere jeho frekvenci" a zastavuje stejně, jako onen zrušený vlak. Proto někdy rychlík zastavuje stejně, jako vlak osobní.
2. jízdní řád vlaku (frekvence zastavování ve stanicích)
Někdy se stane, že je vlak zrušený a nahradí ho vlak následující. Ten pak "bere jeho frekvenci" a zastavuje stejně, jako onen zrušený vlak. Proto někdy rychlík zastavuje stejně, jako vlak osobní.
Fundament
Betonový základ návěstidla. Je zakopaný v zemi a většinou je zarovnaný s úrovní terénu. Někdy ale ční nad povrch. Na základu je přidělaná patka (stachan) návěstidla. Uvnitř je otvor, kterým procházejí kabely.
Gramofon
Kabelový rozbočovač