Domovská stránka Lexikon vědomostí Železniční čeština | Lexikon vědomostí |
Železniční čeština
Vysvětlení některých specifických výrazů používaných na železnici a kolem železnice.
V Lexikonu je momentálně 150 hesel z této kategorie.
Točna
Technické zařízení v kolejišti, které dovoluje přechod kolejového vozidla z jedné koleje na druhou ale s přerušením jeho jízdy.
Kolejové vozidlo na točnu najede a zastaví, točna se otočí a pak může vozidlo pokračovat v jízdě. Používá se hlavně v opravnách vozů, depech a podobně.
Kolejové vozidlo na točnu najede a zastaví, točna se otočí a pak může vozidlo pokračovat v jízdě. Používá se hlavně v opravnách vozů, depech a podobně.
Točnice
Viz točna.
Traktor
Lokomotiva s dieselovým motorem.
Je jedno, zda má přímý náhon kol, nebo pomocí hydrauliky či elektrickým přenosem.
Je jedno, zda má přímý náhon kol, nebo pomocí hydrauliky či elektrickým přenosem.
Tramvaj
Elektrická lokomotiva
Trpasličí návěstidlo
Trpasličí návěstidlo je takové návěstidlo, které nemá stožár a přitom není zavěšené na nějaké konstrukci.
Trpasličí návěstidla mohou být jen světelná.
Trpasličí návěstidla mohou být jen světelná.
Trpaslík
Trpasličí návěstidlo.
Tyristorka
Lokomotiva řady 111.
Další viz Žehlička.
Další viz Žehlička.
Udělat hranice
Opustit výhybku a přejet až za námezník.
Věž
viz Stavědlo
Původní stavědla měla skutečně podobu věže, aby z nich signalista dobře viděl na svůj obvod stanice a projíždějící vlaky.
Klasických stavědel však ubývá. Ať již díky modernizaci tratí (těch hlavních) nebo úsporami zaměstnanců (na tratích vedlejších).
Původní stavědla měla skutečně podobu věže, aby z nich signalista dobře viděl na svůj obvod stanice a projíždějící vlaky.
Klasických stavědel však ubývá. Ať již díky modernizaci tratí (těch hlavních) nebo úsporami zaměstnanců (na tratích vedlejších).
Vjezdové zhlaví
První zhlaví, po kterém konkrétní vlak vjíždí do dopravny.
Vozíčkář
Řidič speciálního hnacího vozidla, neboli strojvedoucí MUVky. Často zároveň i traťový dělník či pochůzkář.
Někdy se tak označuje celá parta, ale většinou jen strojvedoucí.
Někdy se tak označuje celá parta, ale většinou jen strojvedoucí.
Vozmistr
Člověk, kterého lidé často vidí s kladívkem, kterak chodí kolem vlaku a "klepe do kol".
Ve skutečnosti klepe do brzdných špalků a podle toho zjišťuje, jestli brzdy dobře fungují, nebo ne. Povolená brzda zazvoní, utažená jen zaklepe.
Je to dosti zodpovědná funkce, protože vozmistři rozhodují o tom, jestli vagon pojede nebo nepojede na vlaku.
Ve skutečnosti klepe do brzdných špalků a podle toho zjišťuje, jestli brzdy dobře fungují, nebo ne. Povolená brzda zazvoní, utažená jen zaklepe.
Je to dosti zodpovědná funkce, protože vozmistři rozhodují o tom, jestli vagon pojede nebo nepojede na vlaku.
Vrtna
Točna, jejíž konstrukční provedení nedovoluje otočení o celých 360 stupňů a proto se netočí, ale jen vrtí.
Často taková točna vznikla až během času, původně se jednalo o normální točnu, ale časem se část její jámy začala používat na něco jiného a proto se již nemůže otočit.
Jedná se o velmi neoficiální výraz
Často taková točna vznikla až během času, původně se jednalo o normální točnu, ale časem se část její jámy začala používat na něco jiného a proto se již nemůže otočit.
Jedná se o velmi neoficiální výraz
Výhybka
Technické zařízení v kolejišti, které dovoluje přechod kolejového vozidla z jedné koleje na druhou bez přerušení jeho jízdy.
Výkolejka
Zařízení sloužící k vykolejení kolejového vozidla které se pohybuje tehdy, kdy se pohybovat nemá. Slouží jako ochrana jiných vozidel a lidí.
Když se z nějakého důvodu rozjedou prázdné vagony, je lepší je vykolejit (a poškodit) než aby vjeli do jízdní cesty rychlíku vezoucího lidi.
Když se z nějakého důvodu rozjedou prázdné vagony, je lepší je vykolejit (a poškodit) než aby vjeli do jízdní cesty rychlíku vezoucího lidi.