Domovská stránka Lexikon vědomostí Železniční čeština | Lexikon vědomostí |
Železniční čeština
Vysvětlení některých specifických výrazů používaných na železnici a kolem železnice.
V Lexikonu je momentálně 150 hesel z této kategorie.
Hektor
Dieselelektrická lokomotiva pro středně těžký posun a lehkou traťovou službu řady T435.0 , výrobce ČKD praha
1 KomentářeHlavní automat
Hlavní automatický vypínač.
Hlavní automatický vypínač
Hlavní vypínač lokomotivy. Jedná se vlastně o veliký jistič (proto automatický).
Jeho úkolem je vypínat nebo zapínat proud pro lokomotivu. Bez jeho zapnutí není možné s lokomotivou téměř nic dělat.
Má různé cívky, zapínací, vypínací a přídržnou.
Zapínací cívka slouží k zapnutí vypínače a dále se již neuplatní.
Přídržná cívka drží doteky vypínače u sebe. V jejím obvodu jsou zapojené doteky relé od různých ochran (skluzovka, nadproudová ochrana, přepětí, podpětí...). Když některá z ochran zaúčinkuje, tak vypínač vypne.
Vypínací cívka má stejný účel, jako elektromagnetická spoušť klasického jističe.
Konstrukce vypínačů se liší podle typu lokomotivy a napájecí trakce. Více systémové lokomotivy mají pro každý systém samostatný vypínač.
Jeho úkolem je vypínat nebo zapínat proud pro lokomotivu. Bez jeho zapnutí není možné s lokomotivou téměř nic dělat.
Má různé cívky, zapínací, vypínací a přídržnou.
Zapínací cívka slouží k zapnutí vypínače a dále se již neuplatní.
Přídržná cívka drží doteky vypínače u sebe. V jejím obvodu jsou zapojené doteky relé od různých ochran (skluzovka, nadproudová ochrana, přepětí, podpětí...). Když některá z ochran zaúčinkuje, tak vypínač vypne.
Vypínací cívka má stejný účel, jako elektromagnetická spoušť klasického jističe.
Konstrukce vypínačů se liší podle typu lokomotivy a napájecí trakce. Více systémové lokomotivy mají pro každý systém samostatný vypínač.
Hromada
Nehodová událost, většinou spojená s vykolejením vozidel.
Chrochtadlo
Dieselová lokomotiva, traktor.
Jízda po hrotu
Opak jízdy proti hrotu.
Při této jízdě nelze změnit směr jízdy vozidla.
Při této jízdě nelze změnit směr jízdy vozidla.
Jízda po nesprávné koleji
Vícekolejné tratě, které nejsou banalizované, mají v každé koleji určený jeden směr. V tomto směru je jízda plně zabezpečená a mezi stanicemi může být více než jeden vlak (v závislosti na délce trati a zabezpečovacím zařízení).
Když je nutné, například z důvodu výluky jedné koleje, jezdit po druhé koleji v protisměru, tak taková jízda není plně zabezpečená zařízením. Zabezpečuje se podle ustanovení předpisů. Mezi stanicemi pak smí být pouze jeden jediný vlak a vždy se musí počkat, až dojede do druhé stanice. Teprve potom se smí vypravit vlak další. Jízda vlaku je bezpečná, ale vlaky nabírají zpoždění a všechno se komplikuje.
Když je nutné, například z důvodu výluky jedné koleje, jezdit po druhé koleji v protisměru, tak taková jízda není plně zabezpečená zařízením. Zabezpečuje se podle ustanovení předpisů. Mezi stanicemi pak smí být pouze jeden jediný vlak a vždy se musí počkat, až dojede do druhé stanice. Teprve potom se smí vypravit vlak další. Jízda vlaku je bezpečná, ale vlaky nabírají zpoždění a všechno se komplikuje.
Jízda proti hrotu
Jízda vozidla přes výhybku směrem proti jazykům výhybky.
Při této jízdě se výhybkou určí směr, kam vozidlo pojede.
Při této jízdě se výhybkou určí směr, kam vozidlo pojede.
Jízda proti správnému směru
V ČR je na většině tratí zavedený pravostranný provoz. To je správný směr. Jízda proti správnému směru je jízda vlaku na banalizované trati ve směru opačném, čili vlevo.
K3
K³ neboli "Kurevsky Krvavá Kůpka" je nehoda s velkým množstvím zraněných a mrtvých.
Jen jedinkrát zaslechnutá definice, konkrétně se týkající nehody ve Studénce v srpnu 2008.
3 KomentářeJen jedinkrát zaslechnutá definice, konkrétně se týkající nehody ve Studénce v srpnu 2008.
Kabelový objekt
Objekt, většinou v kolejišti, sloužící k rozbočení a sloučení různých kabelů. Obsahuje pouze svorkovnice. Používá se také k rozdělení kabelu na několik částí, čímž se usnadňuje případné hledání poruchy na kabelu.
Objekt je určený k běžnému otevírání, na rozdíl od kabelového rozbočovače, a také se do něj vejde více kabelů.
Dneska se používají téměř výhradně.
Objekt je určený k běžnému otevírání, na rozdíl od kabelového rozbočovače, a také se do něj vejde více kabelů.
Dneska se používají téměř výhradně.
Kabelový rozbočovač
Svorkovnice ve speciálním krytu určená k rozbočení kabelu do několika dalších kabelů a tras. Většinou do dvou. Dnes se vyskytují již relativně vzácně.
Rozbočovač je většinou kruhového tvaru, vyrobený z kovu a uložený v zemi. Silně připomíná protitankovou minu (proto se mu tak také říká).
Rozbočovač je většinou kruhového tvaru, vyrobený z kovu a uložený v zemi. Silně připomíná protitankovou minu (proto se mu tak také říká).
Karkulka
viz Karkule
Kaštan
Cestující jedinec.
Používá se většinou jako dosti hanlivé označení pro potížistu.
Používá se většinou jako dosti hanlivé označení pro potížistu.
Kaštani
Cestující veřejnost
Na rozdíl od označení Kaštan, se nemusí jednat o vyloženě hanlivé označení.
Na rozdíl od označení Kaštan, se nemusí jednat o vyloženě hanlivé označení.