Domovská stránka Lexikon vědomostí Železniční čeština | Lexikon vědomostí |
Železniční čeština
Vysvětlení některých specifických výrazů používaných na železnici a kolem železnice.
V Lexikonu je momentálně 150 hesel z této kategorie.
Výluka
Vyřazení něčeho, nebo někoho, z činnosti.
Většinou se používá pro zabezpečovací zařízení, trať nebo i dopravního zaměstnance.
Každá výluka znamená komplikace.
Většinou se používá pro zabezpečovací zařízení, trať nebo i dopravního zaměstnance.
Každá výluka znamená komplikace.
Výměna
Pohyblivá část výhybky.
Výměník
Zařízení pro ruční přestavování výměny a její zajištění proti samovolnému pohybu.
Typicky se jedná o páku se závažím a rukojetí.
Typicky se jedná o páku se závažím a rukojetí.
Zaběhnutý odvěs
Na spádovišti se občas stane, že odvěs jede na jinou kolej, než měl jet. Zaběhne. Je to vždy nepříjemnost, protože se musí zastavit posun a pro takový odvěs dojet a potom pokračovat.
Stává se to tehdy, když jeden odvěs doběhne druhý a nebo nešla z nějakého důvodu přestavit výhybka. Ať již pro poruchu, nebo z důvodu zapadlého kamenu. Případně i pro nepozornost obsluhy.
Stává se to tehdy, když jeden odvěs doběhne druhý a nebo nešla z nějakého důvodu přestavit výhybka. Ať již pro poruchu, nebo z důvodu zapadlého kamenu. Případně i pro nepozornost obsluhy.
Záhlaví
Záhlaví dopravny je část mezi vjezdovým návěstidlem a hroty první výhybky v daném směru. Po záhlaví následuje zhlaví.
Základní dopravní dokumentace
Hlavně Staniční, nebo Obsluhovací řád a jeho přílohy. Z dopravní dokumentace se obsluhující zaměstnanci dozvědí všechno potřebné pro svojí práci. Je tam vybavení dopravny, popis zabezpečovacího zařízení ve stanici a v přilehlých traťových úsecích, způsob obsluhy zařízení, seznamy návěstidel, přejezdů a výhybek...
Zamknout do rovnýho
Používá se při výlukách nebo při poruše zabezpečovacího zařízení. Je to stav, kdy se výhybky pozamykají pomocí zámků tak, aby byl možný průjezd po první, a pokud je stanice na dvokolejné trati, tak i po druhé, staniční koleji tak, aby se při jízdě vlaků nemuselo s výhybkami manipulovat. Křižování a předjíždění se přesune do sousedních stanic.
Ne vždy je takovéto řešení možné, hlavně u větších stanic, ale pokud to jenom trochu jde, tak se používá. Důvodem je snaha o minimalizaci případných chyb obsluhy a zpoždění.
Ne vždy je takovéto řešení možné, hlavně u větších stanic, ale pokud to jenom trochu jde, tak se používá. Důvodem je snaha o minimalizaci případných chyb obsluhy a zpoždění.
Zašuntovat
Situace, kdy kontrolér lokomotivy začne řadit šunty (odbuzovací odpory) k motorům.
Závěr cesty
Stav zařízení, kdy je postavená vlaková, nebo posunová, cesta a lze rozsvítit návěstidlo a tím dovolit jízdu vlaku, nebo posunu.
Výhybky v závěru nelze přestavovat a zároveň nelze přestavovat výhybky, které tvoří odvrat.
Závěr lze zrušit projetím vlaku, zvláštním obslužným postupem nebo postupem nouzovým. Zařízení samo závěr nezruší nikdy.
Výhybky v závěru nelze přestavovat a zároveň nelze přestavovat výhybky, které tvoří odvrat.
Závěr lze zrušit projetím vlaku, zvláštním obslužným postupem nebo postupem nouzovým. Zařízení samo závěr nezruší nikdy.
Zdrž
Součást lokomotivních i vagonových brzd. Zdrž se přitiskne ke kolu a tím jej brzdí.
Zdrže jsou "spotřební materiál" protože se opotřebovávají.
Přezdívá se jim buď špalek nebo brzdný špalek.
Zdrže jsou "spotřební materiál" protože se opotřebovávají.
Přezdívá se jim buď špalek nebo brzdný špalek.
Zhlaví
Zhlaví je část dopravny, kde se traťové koleje rozvětvují na koleje staniční. Většina dopraven má dvě zhlaví.
Zhlaví začíná u hrotů první výhybky a končí u posledního námezníku daného zhlaví.
Zhlaví začíná u hrotů první výhybky a končí u posledního námezníku daného zhlaví.
Zkušební šunt
Zkušební měřící šňůra s hroty na koncích, která se používá pro zkoušení či měření kolejových obvodů.
Zkušební šunt má kalibrovaný odpor. Pro různá použití se používají různé odpory:
Starší paralelní obvody: 0,06 Ω
Nové kolejové obvody: 0,1 Ω
Paralelní obvody spádovišť, sériové obvody, krom ASE: 0,5 Ω
Zkušební šunt má kalibrovaný odpor. Pro různá použití se používají různé odpory:
Starší paralelní obvody: 0,06 Ω
Nové kolejové obvody: 0,1 Ω
Paralelní obvody spádovišť, sériové obvody, krom ASE: 0,5 Ω
Ždímačka
Rotační měnič používaný pro napájení kolejových obvodů a jiných částí zabezpečovacího zařízení.
Přezdívku získal pro značnou podobnost se skutečnou ždímačkou. Oba stroje měniče jsou totiž umístěné nad sebou. A hlukem se od ždímačky také téměř neliší.
V dnešní době již relativně vzácný stroj, jsou nahrazovány měniči statickými.
Přezdívku získal pro značnou podobnost se skutečnou ždímačkou. Oba stroje měniče jsou totiž umístěné nad sebou. A hlukem se od ždímačky také téměř neliší.
V dnešní době již relativně vzácný stroj, jsou nahrazovány měniči statickými.
Žehlička
Elektrická lokomotiva zvláštní konstrukce, určená pro posun a lehkou traťovou službu.
Jedná se o řady:
110 (E458.0) - stejnosměrná trakce s odporovou regulací výkonu
111 (E458.1) - stejnosměrná trakce s tyristorovou regulací výkonu
210 (S458.0) - střídavá trakce, regulace výkonu přepínáním odboček trafa
Řadě 111 se spíše říká Tyristorka či Krystalka.
Její konstrukce opravdu připomíná žehličku, kabinu má uprostřed a na každou stranu jeden představek ve kterém jsou všechny potřebné věci. Strojovnu jako takovou vlastně nemá. Regulace
Původní zbarvení bylo oranžové, proto první přezdívka zněla "Pomeranč" - toto zbarvení bylo záhy nahrazeno standardizovanou zelení pro stejnosměrnou trakci a tak původní přezdívka zůstala jen střídavě napájené variantě 210. V dnešní době se její oranžové, či červené, zbarvení občas vrací zpět. Z důvodů bezpečnosti.
Jedná se o řady:
110 (E458.0) - stejnosměrná trakce s odporovou regulací výkonu
111 (E458.1) - stejnosměrná trakce s tyristorovou regulací výkonu
210 (S458.0) - střídavá trakce, regulace výkonu přepínáním odboček trafa
Řadě 111 se spíše říká Tyristorka či Krystalka.
Její konstrukce opravdu připomíná žehličku, kabinu má uprostřed a na každou stranu jeden představek ve kterém jsou všechny potřebné věci. Strojovnu jako takovou vlastně nemá. Regulace
Původní zbarvení bylo oranžové, proto první přezdívka zněla "Pomeranč" - toto zbarvení bylo záhy nahrazeno standardizovanou zelení pro stejnosměrnou trakci a tak původní přezdívka zůstala jen střídavě napájené variantě 210. V dnešní době se její oranžové, či červené, zbarvení občas vrací zpět. Z důvodů bezpečnosti.
Žluťásek
Kabelový objekt. Má typickou žlutou barvu a charakteristický tvar.