Domovská stránka Lexikon vědomostí Lokomotivy a vozy | Lexikon vědomostí |
Lokomotivy a vozy
Přezdívky lokomotiv, vagonů a jiných kolejových vozidel.
V Lexikonu je momentálně 25 hesel z této kategorie.
Albatros
Parní lokomotiva vyráběná Škodou Plzeň. U ČSD sloužící jako řada 498.0 a 498.1 (ta má mechanický přikladač). Byly určené pro těžkou rychlíkovou službu, hlavně na dálkových tratích.
Jedna z těchto lokomotiv, konkrétně kus sériového označení 498.106, je držitelem rychlostního rekordu československých parních lokomotiv. Na testovacím okruhu ČSD u Velimi - Cerhenic dosáhla se zátěží 3 rychlíkových vozů rychlost přesahující 206km/h.
2 KomentářeJedna z těchto lokomotiv, konkrétně kus sériového označení 498.106, je držitelem rychlostního rekordu československých parních lokomotiv. Na testovacím okruhu ČSD u Velimi - Cerhenic dosáhla se zátěží 3 rychlíkových vozů rychlost přesahující 206km/h.
Brejlovec
Diesel elektrická lokomotiva řady 752, 753, 754 a 755. Přezdívka je odvozená od výrazných předních oken, které vypadají jako sportovní (moto, lyže) brýle.
1 KomentářeDispečerka
Záložní lokomotiva, sloužící jako náhradní pro případ poruchy stroje na pravidelném spoji nebo mimořádné krátké jízdy v rámci vlakotvorné stanice.
Její použití určuje dopravní dispečer.
Její použití určuje dopravní dispečer.
Fagina
Vagón s kombinovaným vytápěním. Ve stropě kalorifer, pod okny topnice. Charakteristické dynamo s kardanem na boku pro dobíjení baterií, zářivky napájené centrálním rotačním měničem. Ve filmu "Proč" byl zdemolován. Název pochází z názvu fabriky, kde byl vyroben (FAGA).
Hitlák
Služební vůz ve vlaku.
Přezdívka pravděpodobně vznikla takto:
Německé označení pro vlakvedoucího je Zugführer. Zkráceně führer a nejslavnější vůdce je právě Adolf Hitler. Předpokládám, že zkomolením jeho příjmení vznikla tato přezdívka služebního vozu.
Doplnění po čase:
Dostala jsem nedávno další informaci od jednoho čtenáře: Hitlák nebyl služební vagon ale krytý nákladní vagon (z německého Hüte).
Zajímavé, ale dneska se slovem Hitlák skutečně označuje služební vůz. Je možné, že ty kryté nákladní vagony sloužili také jako služební a tak došlo ke vzniku přezdívky.
Doplnění po dalším čase:
Dostala jsem ještě další informaci od jiného čtenáře: Hitlák je z německého hinten - vzadu. S Ádou to nemělo nic společného, to se říkalo už dlouho předtím.
2 KomentářePřezdívka pravděpodobně vznikla takto:
Německé označení pro vlakvedoucího je Zugführer. Zkráceně führer a nejslavnější vůdce je právě Adolf Hitler. Předpokládám, že zkomolením jeho příjmení vznikla tato přezdívka služebního vozu.
Doplnění po čase:
Dostala jsem nedávno další informaci od jednoho čtenáře: Hitlák nebyl služební vagon ale krytý nákladní vagon (z německého Hüte).
Zajímavé, ale dneska se slovem Hitlák skutečně označuje služební vůz. Je možné, že ty kryté nákladní vagony sloužili také jako služební a tak došlo ke vzniku přezdívky.
Doplnění po dalším čase:
Dostala jsem ještě další informaci od jiného čtenáře: Hitlák je z německého hinten - vzadu. S Ádou to nemělo nic společného, to se říkalo už dlouho předtím.
Kafemlejnek
Parní lokomotiva řady 310 (s různými podsériemi). Určená pro posun a vlečkovou službu. Mnohé z nich sloužily i na okrajových tratích s omezeným provozem. Lokomotivy této řady jsou častým objektem, vystavovaným jako exponáty v depech nebo před lokomotivkami.
1 KomentářeKarkule
Dieselová posunovací lokomotiva řady T444.0, zpravidla červené barvy.
Původní nátěr měl krémovou budku nad červenými kapotami.
1 KomentářePůvodní nátěr měl krémovou budku nad červenými kapotami.
Kremák
Parní lokomotiva řady 534.0, určená pro těžkou nákladní traťovou službu. Její velké topeniště někomu připomínalo krematorium. Její topeniště bylo jedno z největších, které kdo kdy použil u lokomotiv našich drah.
Mazutka
Parní lokomotiva ve které se jako palivo používá mazut. Tyto lokomotivy se vyznačují charakteristickým zápachem a cisternou místo tendru.
3 KomentářeMesršmit
Moderní elektrická lokomotiva ze Škody Plzeň - označení E-109 je překrucováno na 109 E, což bylo označení pro jeden z posledních vývojových typů německé stíhačky z druhé světové války Messerschmitt Me-109 E (jiné označení Bf-109E)
Messerschmitt
Viz. Mesršmit
Naftožrout červený
Lokomotiva řady 781 (T679) neboli Sergej.
Návěstní vůz
Vůz vlaku, který nese předepsaná návěstidla. To jsou buď koncovky s návěstí Konec vlaku, nebo naopak Začátek vlaku. Většinou se jedná o poslední vůz ale může být i první v případě vlaku sunutého.
1 KomentářeNěmka
Parní lokomotiva Německých říšských drah řady 52, kterou vyráběly i strojírny na území tehdejšího Protektorátu během okupace. Po osvobození jich ČSD několik desítek zprovoznily a zařadily do služby pod označením 555.0. Některé byly doplněny mechanickým přikladačem, ty měly řadu 555.1, nebo byly později upravovány na vytápění mazutem - ty pak jezdily s trvale připojeným kotlovým vozem jako nádrží paliva - označovaly se jako 555.9.
Jméno "Němka" bylo někdy nahrazováno méně expresivním označením "dvaapadesátka" (podle označení u DR), mazutem vytápěné se pak dočkaly označení "mazutka". Po vyřazení byly mnohé provozovány s "odstrojeným" pojezdem a strojem jako stacionární vytápěcí kotle v nejrůznějších podnicích nebo i železničních depech.
1 KomentářeJméno "Němka" bylo někdy nahrazováno méně expresivním označením "dvaapadesátka" (podle označení u DR), mazutem vytápěné se pak dočkaly označení "mazutka". Po vyřazení byly mnohé provozovány s "odstrojeným" pojezdem a strojem jako stacionární vytápěcí kotle v nejrůznějších podnicích nebo i železničních depech.
Pudlo
Motorový vůz řady 810.
3 Komentáře