Domovská stránka Lexikon vědomostí M Mazutka | Lexikon vědomostí |
Kategorie:
Lokomotivy a vozy
Mazutka
Heslo: Parní lokomotiva ve které se jako palivo používá mazut. Tyto lokomotivy se vyznačují charakteristickým zápachem a cisternou místo tendru.
Napsal/a Žirafka, dne 04.02.2010 20:43
Toto heslo bylo zobrazeno 4158 krát.
Komentář je vlastnictvím svého autora. Vyjadřuje jeho názory, ne názory redakce nebo provozovatele webu či serveru.
Napsal/a | Vlákno |
---|---|
kecup |
Publikováno dne: 11.7.2012. 19:04
|
Nemluva
Datum registrace: 11.07.2012
Bydliště:
Počet komentářů: 23
|
Odp: Mazutka
mazutka nemá kotlový vůz, ale přestavěný tendr ... viz komentář u němek
|
Žirafka |
Publikováno dne: 11.7.2012. 19:55
|
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1258
|
Odp: Mazutka
Copak se tu někde píše o kotlovém vozu?
|
EKKAR |
Publikováno dne: 1.7.2014. 23:43
|
Dost toho napovídá
Datum registrace: 07.12.2008
Bydliště: v České Třebové
Počet komentářů: 248
|
Odp: Mazutka
Na "mazutky" byly nejčastěji upravovány v 60. letech 20. století lokomotivy řady 555.0 alias "němka" nebo "dvaapadesátka" = lokomotiva původně vyráběná těsně před Druhou světovou válkou pro německé Říšské dráhy jako řada "52", po okupaci Evropy byla její výroba zavedena doslova po celém území Evropy jako válečná výroba pro "rajchsbáhn". Lokomotiva například v pozdějších sériích postrádala úplně valivá ložiska (menší náročnost při výrobě), všechny nápravy byly v kluzných pouzdrech - ty samozřejmě neměly vysokou životnost, ale jejich výroba byla technologicky mnohem míň náročná. Po válce sloužily doslova po celé Evropě, kam je válečná služba "zavanula" - a spoustu dalších muselo poražené Německo vydat v rámci válečných reparací vítězným mocnostem. Stroje byly po válce v depech dílensky upravovány kvůli zvýšení životnosti zpátky na valivá ložika a často vybavovány modernější výstrojí - mechanickým přikládačem, jinou zdrojovou soustavou (turbodynamo) nebo byly přestavěny právě na pohon mazutem (destilační zbytek po frakční destilaci surové ropy). Dosluhovaly pak v roli stabilních kotlů pro lokální vytápění - a takto sloužily často ještě v 90. letech...
|