Domovská stránka Lexikon vědomostí Lokomotivy a vozy | Lexikon vědomostí |
Lokomotivy a vozy
Přezdívky lokomotiv, vagonů a jiných kolejových vozidel.
V Lexikonu je momentálně 25 hesel z této kategorie.
Řídící vůz
Kolejové vozidlo vybavené stanovištěm strojvedoucího a zařízením pro dálkové ovládání lokomotivy. Řídící vůz nemá motory, slouží jen k řízení lokomotivy, která je na druhé straně soupravy vlaku.
Řídící vozy jsou k vidění na nových jednotkách CityElefant nebo některých motorových jednotkách (hlavně Regionova). Používají se jen na vlacích osobní přepravy.
Z hlediska "dopravních předpisů" se při jízdě vlaku v čele s řídícím vozem nejedná o sunutý vlak, ačkoli fyzicky to sunutý vlak je.
Řídící vozy jsou k vidění na nových jednotkách CityElefant nebo některých motorových jednotkách (hlavně Regionova). Používají se jen na vlacích osobní přepravy.
Z hlediska "dopravních předpisů" se při jízdě vlaku v čele s řídícím vozem nejedná o sunutý vlak, ačkoli fyzicky to sunutý vlak je.
Slon
Patrové vozy řady Bdmteeo (po rekonstrukci).
Služební vůz
Jeden z vozů vlaků osobní i nákladní přepravy.
Služební vůz je určený pro vlakovou četu, kterou tvoří Vedoucí vlakové čety a Průvodčí. Dříve se jednalo o vlakvedoucího. Vlaková četa má ve služebním voze svoje věci, píše zde papíry vlaku a také se zde nachází jejich sociální zařízení.
Velikou část služebního vozu tvoří nákladní prostor, kde se přepravují různé věci jako jízdní kola, kočárky, balíky, služební pošta, filmy pro kina a, bohužel, také vozíčkáři. To tehdy, když není ve vlaku žádný jiný, vhodný vůz.
Je pravdou, že na osobních vlacích se vyskytuje relativně málo a ve vlacích nákladní přepravy již jen sporadicky. Časté jsou na rychlících a spěšných vlacích. Mezinárodní rychlíky vyšší třídy je však také většinou nemají.
1 KomentářeSlužební vůz je určený pro vlakovou četu, kterou tvoří Vedoucí vlakové čety a Průvodčí. Dříve se jednalo o vlakvedoucího. Vlaková četa má ve služebním voze svoje věci, píše zde papíry vlaku a také se zde nachází jejich sociální zařízení.
Velikou část služebního vozu tvoří nákladní prostor, kde se přepravují různé věci jako jízdní kola, kočárky, balíky, služební pošta, filmy pro kina a, bohužel, také vozíčkáři. To tehdy, když není ve vlaku žádný jiný, vhodný vůz.
Je pravdou, že na osobních vlacích se vyskytuje relativně málo a ve vlacích nákladní přepravy již jen sporadicky. Časté jsou na rychlících a spěšných vlacích. Mezinárodní rychlíky vyšší třídy je však také většinou nemají.
Sysel
Řídící vůz řady 961.
Šlechtična
Parní lokomotiva řady 475.0 a 475.1. Určená pro rychlíkovou vozbu. Výrobce Škoda Plzeň. Díky velmi vysokým kolům a vysoko posazenému kotli vypadala, jako by si "stoupala na špičky".
Podle názoru velké části lidí se jedná o nejhezčí českou parní lokomotivu.
1 KomentářePodle názoru velké části lidí se jedná o nejhezčí českou parní lokomotivu.
Štokr
1. Strojní přikladač uhlí do kotle některých parních lokomotiv.
2. Parní lokomotiva řad 556.0 a 556.1 vyráběná Škodou Plzeň. Pojmenovaná podle sériově osazovaného mechanického přikládače paliva.
Přikladač posouval uhlí z tendru do topeniště pomocí šnekového dopravníku, který ve své vstupní části zároveň uhlí drtil na drobné kousky. Šnek uhlí vytlačoval těsně za dvířka topeniště na přikládací plošinu, odkud bylo na plochu roštu dopravováno foukáním pomocí tlakové páry. Regulátory trysek ovládal topič, jehož do té doby velmi fyzicky náročná práce se změnila zavedením mechanického přikladače pouze v otáčení patřičnými kohoutky.
Pohon šneku byl realizován malým parním strojem, umístěným pod podlahou budky lokomotivy. A protože "šnek" se německy řekne "Der Stocker" čteno "štokr", dostaly tyto lokomotivy tuto přezdívku.
Měly nejvyšší výkon mezi parními lokomotivami ČSD. Byly určeny pro těžkou nákladní vozbu a byly to jedny z posledních parních lokomotiv, které u ČSD jezdily - v závěru svých služebních let se většinou používaly k postrkům na úsecích se sklony, které neumožňovaly plynulý průjezd těžkých nákladních vlaků jen s jednou lokomotivou (většinou elektrickou) nebo na tzv. "dispečerkách".
Mnohé Štokry po svém vyřazení z traťové služby dosloužily ve funkci stacionárních kotlů.
Doplnění po čase:
Jeden ze čtenářů mi poslal toto vysvětlení: Štokr je z toho, že ten přikladač dovezený z Francie měl na štítku napsáno "Stocker", což se tedy s německou výslovností řekne štokr. Šnek je německy Schnecke.
1 Komentáře2. Parní lokomotiva řad 556.0 a 556.1 vyráběná Škodou Plzeň. Pojmenovaná podle sériově osazovaného mechanického přikládače paliva.
Přikladač posouval uhlí z tendru do topeniště pomocí šnekového dopravníku, který ve své vstupní části zároveň uhlí drtil na drobné kousky. Šnek uhlí vytlačoval těsně za dvířka topeniště na přikládací plošinu, odkud bylo na plochu roštu dopravováno foukáním pomocí tlakové páry. Regulátory trysek ovládal topič, jehož do té doby velmi fyzicky náročná práce se změnila zavedením mechanického přikladače pouze v otáčení patřičnými kohoutky.
Pohon šneku byl realizován malým parním strojem, umístěným pod podlahou budky lokomotivy. A protože "šnek" se německy řekne "Der Stocker" čteno "štokr", dostaly tyto lokomotivy tuto přezdívku.
Měly nejvyšší výkon mezi parními lokomotivami ČSD. Byly určeny pro těžkou nákladní vozbu a byly to jedny z posledních parních lokomotiv, které u ČSD jezdily - v závěru svých služebních let se většinou používaly k postrkům na úsecích se sklony, které neumožňovaly plynulý průjezd těžkých nákladních vlaků jen s jednou lokomotivou (většinou elektrickou) nebo na tzv. "dispečerkách".
Mnohé Štokry po svém vyřazení z traťové služby dosloužily ve funkci stacionárních kotlů.
Doplnění po čase:
Jeden ze čtenářů mi poslal toto vysvětlení: Štokr je z toho, že ten přikladač dovezený z Francie měl na štítku napsáno "Stocker", což se tedy s německou výslovností řekne štokr. Šnek je německy Schnecke.
Tárovací vůz
Vůz speciální konstrukce určený pro kalibrace kolejových vah. Tyto vozy nemají nákladní prostor, nejsou určené pro přepravu nákladů ani lidí a mají přesně určenou hmotnost. Je to takové pojízdné závaží se státním puncem.
Vůz se dá poznat na první pohled, protože je výrazně krátký a relativně vysoký.
2 KomentářeVůz se dá poznat na první pohled, protože je výrazně krátký a relativně vysoký.
Tendr
Speciální nákladní vůz na kterém se vozí zásoba uhlí a vody pro potřebu parní lokomotivy. Je řazen přímo za ní a je upravený tak, aby topič přímo ze stanoviště nabírat lopatou uhlí a ovládat přívod vody do kotle.
Většina lokomotiv má tendr odpojitelný, ale některé jsou s ním spojeny v jeden celek. Těm se pak říká "tendrovka".
Většina lokomotiv má tendr odpojitelný, ale některé jsou s ním spojeny v jeden celek. Těm se pak říká "tendrovka".
Tendrovka
Parní lokomotiva zvláštní konstrukce. Nepotřebuje zvláštní tendr, protože je s ním spojená v jeden celek. Nevýhodou této koncepce je menší objem obou zásobníků, protože by lokomotiva byla příliš dlouhá.
Ušatá
Parní lokomotiva řady 464.0 pro střední posun a lehkou traťovou službu. Pro velké a dolů protažené usměrňovací kouřové plechy dostala tento "přílepek".