Domovská stránka Lexikon vědomostí Vše | Lexikon vědomostí |
Vše
V Lexikonu je momentálně 519 hesel v našem lexikonu.
Sysel [Lokomotivy a vozy]
Řídící vůz řady 961.
SZZ [Zkratky]
Staniční zabezpečovací zařízení.
SŽDC [Zkratky]
Správa železniční dopravní cesty.
Šajba [Železniční čeština]
Vjezdové návěstidlo v dopravně s kolejovým rozvětvením (stanice, výhybna, odbočka).
Šestikolák [Železniční čeština]
Elektrická lokomotiva stejnosměrné napájecí soustavy 3kV řady E669.0 (ale i E669.1 a .2). Výrobce ŠKODA Plzeň.
Šlápnout si [Železniční čeština]
Obsadit kolejový obvod a tím spustit reakci zabezpečovacího zařízení.
Věta "Lokomotiva si šlápne" se často používá tehdy, pokud je "fíra dlouhej" a neubrzdí vlak před návěstidlem.
No anebo v takovémto rozhovoru s obsluhou:
- Kdy to problikne?
- Když si šlápne, pak už je klid.
Ve významu: "Hned po obsazení kolejového obvodu se něco stane, ale potom už je vše v pořádku a zařízení funguje dobře".
Věta "Lokomotiva si šlápne" se často používá tehdy, pokud je "fíra dlouhej" a neubrzdí vlak před návěstidlem.
No anebo v takovémto rozhovoru s obsluhou:
- Kdy to problikne?
- Když si šlápne, pak už je klid.
Ve významu: "Hned po obsazení kolejového obvodu se něco stane, ale potom už je vše v pořádku a zařízení funguje dobře".
Šlechtična [Lokomotivy a vozy]
Parní lokomotiva řady 475.0 a 475.1. Určená pro rychlíkovou vozbu. Výrobce Škoda Plzeň. Díky velmi vysokým kolům a vysoko posazenému kotli vypadala, jako by si "stoupala na špičky".
Podle názoru velké části lidí se jedná o nejhezčí českou parní lokomotivu.
Podle názoru velké části lidí se jedná o nejhezčí českou parní lokomotivu.
Šlusmetr [Nástroje a přístroje]
Měřící přístroj určený k hledání zkratů. Správně se takovému přístroji říká Zkratová zkoušečka.
Označení Šlusmetr je zkomolenina z německého slova Kurzschluss značícího zkrat.
Označení Šlusmetr je zkomolenina z německého slova Kurzschluss značícího zkrat.
Špalek [Železniční čeština]
Viz Zdrž.
Šraňky [Železniční čeština]
Závory na úrovňovém přejezdu s pozemní komunikací. Někdy se takto označuje i celé zabezpečovací zařízení.
Závory jsou pouze doplňková signalizace, signalizace hlavní jsou blikače.
Závory jsou pouze doplňková signalizace, signalizace hlavní jsou blikače.
Štítná žláza [Orgány]
Žláza s vnitřní sekrecí umístěná na krku po stranách chrupavky štítné. Normálně je na dotek nehmatná, pokud se dá nahmatat, znamená to, většinou, její špatnou funkci při které se zvětšuje.
Tvoří hormony kalcitonin, trijodtyronin a tetrajodtyronin - tyroxin
Tvoří hormony kalcitonin, trijodtyronin a tetrajodtyronin - tyroxin
Štokr [Lokomotivy a vozy]
1. Strojní přikladač uhlí do kotle některých parních lokomotiv.
2. Parní lokomotiva řad 556.0 a 556.1 vyráběná Škodou Plzeň. Pojmenovaná podle sériově osazovaného mechanického přikládače paliva.
Přikladač posouval uhlí z tendru do topeniště pomocí šnekového dopravníku, který ve své vstupní části zároveň uhlí drtil na drobné kousky. Šnek uhlí vytlačoval těsně za dvířka topeniště na přikládací plošinu, odkud bylo na plochu roštu dopravováno foukáním pomocí tlakové páry. Regulátory trysek ovládal topič, jehož do té doby velmi fyzicky náročná práce se změnila zavedením mechanického přikladače pouze v otáčení patřičnými kohoutky.
Pohon šneku byl realizován malým parním strojem, umístěným pod podlahou budky lokomotivy. A protože "šnek" se německy řekne "Der Stocker" čteno "štokr", dostaly tyto lokomotivy tuto přezdívku.
Měly nejvyšší výkon mezi parními lokomotivami ČSD. Byly určeny pro těžkou nákladní vozbu a byly to jedny z posledních parních lokomotiv, které u ČSD jezdily - v závěru svých služebních let se většinou používaly k postrkům na úsecích se sklony, které neumožňovaly plynulý průjezd těžkých nákladních vlaků jen s jednou lokomotivou (většinou elektrickou) nebo na tzv. "dispečerkách".
Mnohé Štokry po svém vyřazení z traťové služby dosloužily ve funkci stacionárních kotlů.
Doplnění po čase:
Jeden ze čtenářů mi poslal toto vysvětlení: Štokr je z toho, že ten přikladač dovezený z Francie měl na štítku napsáno "Stocker", což se tedy s německou výslovností řekne štokr. Šnek je německy Schnecke.
2. Parní lokomotiva řad 556.0 a 556.1 vyráběná Škodou Plzeň. Pojmenovaná podle sériově osazovaného mechanického přikládače paliva.
Přikladač posouval uhlí z tendru do topeniště pomocí šnekového dopravníku, který ve své vstupní části zároveň uhlí drtil na drobné kousky. Šnek uhlí vytlačoval těsně za dvířka topeniště na přikládací plošinu, odkud bylo na plochu roštu dopravováno foukáním pomocí tlakové páry. Regulátory trysek ovládal topič, jehož do té doby velmi fyzicky náročná práce se změnila zavedením mechanického přikladače pouze v otáčení patřičnými kohoutky.
Pohon šneku byl realizován malým parním strojem, umístěným pod podlahou budky lokomotivy. A protože "šnek" se německy řekne "Der Stocker" čteno "štokr", dostaly tyto lokomotivy tuto přezdívku.
Měly nejvyšší výkon mezi parními lokomotivami ČSD. Byly určeny pro těžkou nákladní vozbu a byly to jedny z posledních parních lokomotiv, které u ČSD jezdily - v závěru svých služebních let se většinou používaly k postrkům na úsecích se sklony, které neumožňovaly plynulý průjezd těžkých nákladních vlaků jen s jednou lokomotivou (většinou elektrickou) nebo na tzv. "dispečerkách".
Mnohé Štokry po svém vyřazení z traťové služby dosloužily ve funkci stacionárních kotlů.
Doplnění po čase:
Jeden ze čtenářů mi poslal toto vysvětlení: Štokr je z toho, že ten přikladač dovezený z Francie měl na štítku napsáno "Stocker", což se tedy s německou výslovností řekne štokr. Šnek je německy Schnecke.
Šturc [Železniční čeština]
Kusá kolej
Šuntová citlivost [Zabezpečovací technika]
Maximální odpor mezi kolejnicemi, při kterém dojde k vyhodnocení obsazenosti kolejového obvodu.
Šunty [Elektrotechnika]
viz. Odbuzovací odpory