Domovská stránka Lexikon vědomostí Vše | Lexikon vědomostí |
Vše
V Lexikonu je momentálně 519 hesel v našem lexikonu.
Naříkat vlak [Železniční čeština]
Oznámit telefonem stavědlům další vlak a tím je vyzvat k pohotovosti k obsluze zabezpečovacího zařízení. Případně jim rovnou dát příkaz ke stavění vlakové cesty, pokud to nepůjde pomocí zabezpečovacího zařízení.
Návěstní vůz [Lokomotivy a vozy]
Vůz vlaku, který nese předepsaná návěstidla. To jsou buď koncovky s návěstí Konec vlaku, nebo naopak Začátek vlaku. Většinou se jedná o poslední vůz ale může být i první v případě vlaku sunutého.
Navrčet [Železniční čeština]
Nastartovat motor (spalovací).
Většinou ve spojení navrčet zálohu, nebo navrčet mašinu. Může se použít ale i pro elektrocentrálu záložního zdroje.
Většinou ve spojení navrčet zálohu, nebo navrčet mašinu. Může se použít ale i pro elektrocentrálu záložního zdroje.
NC [Zkratky]
1. Numeric Control - Číslicové řízení (stroje).
2. Not Connected - Nezapojeno, nepřipojeno.
3. Nornally Closed - rozpínací dotek relé nebo spínače.
2. Not Connected - Nezapojeno, nepřipojeno.
3. Nornally Closed - rozpínací dotek relé nebo spínače.
Němka [Lokomotivy a vozy]
Parní lokomotiva Německých říšských drah řady 52, kterou vyráběly i strojírny na území tehdejšího Protektorátu během okupace. Po osvobození jich ČSD několik desítek zprovoznily a zařadily do služby pod označením 555.0. Některé byly doplněny mechanickým přikladačem, ty měly řadu 555.1, nebo byly později upravovány na vytápění mazutem - ty pak jezdily s trvale připojeným kotlovým vozem jako nádrží paliva - označovaly se jako 555.9.
Jméno "Němka" bylo někdy nahrazováno méně expresivním označením "dvaapadesátka" (podle označení u DR), mazutem vytápěné se pak dočkaly označení "mazutka". Po vyřazení byly mnohé provozovány s "odstrojeným" pojezdem a strojem jako stacionární vytápěcí kotle v nejrůznějších podnicích nebo i železničních depech.
Jméno "Němka" bylo někdy nahrazováno méně expresivním označením "dvaapadesátka" (podle označení u DR), mazutem vytápěné se pak dočkaly označení "mazutka". Po vyřazení byly mnohé provozovány s "odstrojeným" pojezdem a strojem jako stacionární vytápěcí kotle v nejrůznějších podnicích nebo i železničních depech.
Neprofilový styk [Zabezpečovací technika]
Izolovaný styk kolejového obvodu, který leží mezi námezníkem a výhybkou.
Při jízdě proti hrotu jeho uvolnění nezaručuje volný průjezdný profil a nelze tedy dovolit jízdu dalších vozidel. To lze až po uvolnění dalšího kolejového obvodu ve směru jízdy nebo kontrole volnosti profilu pohledem do kolejiště.
Při jízdě proti hrotu jeho uvolnění nezaručuje volný průjezdný profil a nelze tedy dovolit jízdu dalších vozidel. To lze až po uvolnění dalšího kolejového obvodu ve směru jízdy nebo kontrole volnosti profilu pohledem do kolejiště.
Neutrální relé [Součástky]
Relé, které nerozlišuje polaritu ovládacího napětí.
Po přivedení napětí správné velikosti relé přitáhne.
Po poklesu napětí pod spodní hranici, relé odpadne.
Po přivedení napětí správné velikosti relé přitáhne.
Po poklesu napětí pod spodní hranici, relé odpadne.
NF [Zkratky]
Nízká frekvence, nízkofrekvenční zařízení.
Používá se pro označení kmitočtů do přibližně 20 kHz ačkoli hranice mezi NF a VF technikou není ostrá a někdy se prolíná.
Používá se pro označení kmitočtů do přibližně 20 kHz ačkoli hranice mezi NF a VF technikou není ostrá a někdy se prolíná.
Nixie Tube [Součástky]
Anglické označení součástky Digitron.
Nulka [Železniční čeština]
viz Bobina
Numitron [Součástky]
Zobrazovací součástka tvořená žhavícími vlákny.
Jedná se vlastně o speciální druh žárovky. Numitron tvoří skleněná baňka a několik vláken, jež jsou vytvarována do vhodných tvarů. Uvnitř baňky je vakuum, stejně jako v žárovce. Po přivedení napájecího napětí se vlákna rozžhaví a svítí.
Nevýhodou numitronů je relativně vysoká spotřeba proudu. Numitrony jsou choulostivé součástky, citlivé na hrubé zacházení.
Výhodou numitronů je fakt, že mohou pracovat s libovolnou polaritou napájení, nevadí jim ani napájení střídavé. Také mohou pracovat v prostředích s vyšší teplotou okolí.
V dnešní době se používá minimálně, nic méně je velice efektní.
Jedná se vlastně o speciální druh žárovky. Numitron tvoří skleněná baňka a několik vláken, jež jsou vytvarována do vhodných tvarů. Uvnitř baňky je vakuum, stejně jako v žárovce. Po přivedení napájecího napětí se vlákna rozžhaví a svítí.
Nevýhodou numitronů je relativně vysoká spotřeba proudu. Numitrony jsou choulostivé součástky, citlivé na hrubé zacházení.
Výhodou numitronů je fakt, že mohou pracovat s libovolnou polaritou napájení, nevadí jim ani napájení střídavé. Také mohou pracovat v prostředích s vyšší teplotou okolí.
V dnešní době se používá minimálně, nic méně je velice efektní.
ÖBB [Zkratky]
Rakouské spolkové dráhy
Obutej vagon [Železniční čeština]
Vagón, který jel chvilku smykem a proto se na jednom, nebo více, kole vytvořila plošinka. Takový vagon "dupe", čili je slyšet jak ploška bouchá do kolejnice. Po chvilce jízdy se tato ploška ztratí a vagon jede už normálně.
Tento stav je potenciálně nebezpečný v tom, že pokud je veliká zima, jsou koleje křehčí a pokud "dupe" hodně, může dojít k prasknutí kolejnice (Lom kolejnice).
Tento stav je potenciálně nebezpečný v tom, že pokud je veliká zima, jsou koleje křehčí a pokud "dupe" hodně, může dojít k prasknutí kolejnice (Lom kolejnice).
Očuchávací relé [Železniční čeština]
Relé zjišťující druh elektrické trakce.
Každá více systémová lokomotiva má několik hlavních vypínačů. Pro každý systém jeden. Očuchávací relé po zvednutí sběračů zjistí, jaké napětí je v troleji a podle toho dovolí zapnout příslušný hlavní vypínač.
Zapnutí "střídavého" vypínače na stejnosměrné trakci by způsobilo okamžitý zkrat přes primár trafa, naopak zapnutí "stejnosměrného" vypínače pod střídavou trakcí by mohlo znamenat zničení lokomotivy.
Každá více systémová lokomotiva má několik hlavních vypínačů. Pro každý systém jeden. Očuchávací relé po zvednutí sběračů zjistí, jaké napětí je v troleji a podle toho dovolí zapnout příslušný hlavní vypínač.
Zapnutí "střídavého" vypínače na stejnosměrné trakci by způsobilo okamžitý zkrat přes primár trafa, naopak zapnutí "stejnosměrného" vypínače pod střídavou trakcí by mohlo znamenat zničení lokomotivy.
Odbuzovací odpory [Elektrotechnika]
Výkonné rezistory, jimiž se snižuje buzení sériového elektrického motoru. Takto se získají vyšší otáčky ale za cenu nižšího kroutícího momentu.
Buzení se snižuje připojením rezistorů paralelně ke statorovému vinutí což způsobí pokles proudu statorem a nárůst proudu kotvou.
Buzení se snižuje připojením rezistorů paralelně ke statorovému vinutí což způsobí pokles proudu statorem a nárůst proudu kotvou.