Pod modrou pokličkou - Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Klasické pojistky se používají stále méně a méně často. Přesto mají svá určitá místa, odkud je asi jen tak nic nevystrnadí. Jednou z těchto oblastí je například zabezpečovací zařízení železnic.
Pojistka pro zabezpečovací zařízení je porcelánová, má skleněnou přední stěnu, je barevně označená a smí se opravovat. Tedy to smějí dělat jen opravny relé a pojistek, ale dělá se to tak běžně a legálně. Jiné pojistky se často opravují také, ale to už tak úplně legální není, ačkoli to, že se vyhazují, je děsně neekologické…
Jak taková pojistka vypadá, je nejlépe vidět na obrázku. Podle níže uvedené tabulky si můžete zkusit zjistit, jaké pojistky tu jsou vidět Pojistka je tvořená porcelánovou vaničkou, doteky, sklíčkem a vlastním pojistným drátkem. Sklíčko je připevněné pomocí plastelíny. Všechny pojistky jsou takto zkonstruované, liší se pouze barvou označovacího štítku a průměry doteků, ty totiž zároveň slouží jako určovací klíč nezáměnnosti pojistky. Velká pojistka nejde zasunout do patice pro pojistku malou. A malá pojistka do té větší sice zasunout lze, ale nebude mít dotek na obou stranách.
V konstrukci pojistek však existují dvě výjimky a to jsou pojistky pro proud 0,16A a zpožděné 10A. Ty totiž mají do vaničky zabudovanou normální pojistky trubičkovou. U 0,16A je to proto, že tak tenký drátek by asi byl problém ručně osadit a u těch 10A proto, že jsou zpožděné a mají velkou vypínací schopnost, kterou zaručí jen pojistka s pískem. Utěsnit pojistku tak, aby opravdu těsnila a písek se z ní nesypal ven, by bylo obtížné, proto se používají trubičkové, ale vložené do vaniček normálních pojistek.
Tím se tedy dostáváme k tomu, o čem je toto povídání. Barev je pouze několik, jenže jsou to stejné barvy, jako se používá i pojistek silových a potíž je v tom, že barvy mají jiný význam.
Pojistky mají tento barevný kód:
Pojistky se ve stojanech většinou neumisťují samostatně, ale vyhradí se jim jedno patro stojanu a tam se zamontují všechny potřebné pojistky. I se štítky, aby bylo vidět, k čemu které pojistka patří. Na obrázku číslo dvě jsou například vidět stavěcí pojistky pro rychloběžné přestavníky a pojistky pro bloky od těchto výhybek. „Stavěcí pojistka“ jistí stavěcí proud, neboli proud pro motor přestavníku.
Stavěcí pojistky jsou právě ony zmiňované pojistky 10A zpožděné, protože v rychlostavných přestavnících je sériový stejnosměrný motor a jeho záběrový proud je značný.
Přiznávám bez mučení, že tento článek píši spíše pro sebe, protože si ty barvičky asi nikdy nezapamatuji, ale možná se s těmito pojistkami někde setkáte a pak budete vědět, jak na ně a co jsou zač
Pojistka pro zabezpečovací zařízení je porcelánová, má skleněnou přední stěnu, je barevně označená a smí se opravovat. Tedy to smějí dělat jen opravny relé a pojistek, ale dělá se to tak běžně a legálně. Jiné pojistky se často opravují také, ale to už tak úplně legální není, ačkoli to, že se vyhazují, je děsně neekologické…
Jak taková pojistka vypadá, je nejlépe vidět na obrázku. Podle níže uvedené tabulky si můžete zkusit zjistit, jaké pojistky tu jsou vidět Pojistka je tvořená porcelánovou vaničkou, doteky, sklíčkem a vlastním pojistným drátkem. Sklíčko je připevněné pomocí plastelíny. Všechny pojistky jsou takto zkonstruované, liší se pouze barvou označovacího štítku a průměry doteků, ty totiž zároveň slouží jako určovací klíč nezáměnnosti pojistky. Velká pojistka nejde zasunout do patice pro pojistku malou. A malá pojistka do té větší sice zasunout lze, ale nebude mít dotek na obou stranách.
Obr.1 – pojistky zabezpečovacího zařízení
V konstrukci pojistek však existují dvě výjimky a to jsou pojistky pro proud 0,16A a zpožděné 10A. Ty totiž mají do vaničky zabudovanou normální pojistky trubičkovou. U 0,16A je to proto, že tak tenký drátek by asi byl problém ručně osadit a u těch 10A proto, že jsou zpožděné a mají velkou vypínací schopnost, kterou zaručí jen pojistka s pískem. Utěsnit pojistku tak, aby opravdu těsnila a písek se z ní nesypal ven, by bylo obtížné, proto se používají trubičkové, ale vložené do vaniček normálních pojistek.
Tím se tedy dostáváme k tomu, o čem je toto povídání. Barev je pouze několik, jenže jsou to stejné barvy, jako se používá i pojistek silových a potíž je v tom, že barvy mají jiný význam.
Pojistky mají tento barevný kód:
Zelená | 0,16A | Červená | 10A | ||
Fialová | 0,5A | Modrá | 20A | ||
Žlutá | 1A | Černá | 30A | ||
Šedá | 2A | ||||
Hnědá | 5A |
Pojistky se ve stojanech většinou neumisťují samostatně, ale vyhradí se jim jedno patro stojanu a tam se zamontují všechny potřebné pojistky. I se štítky, aby bylo vidět, k čemu které pojistka patří. Na obrázku číslo dvě jsou například vidět stavěcí pojistky pro rychloběžné přestavníky a pojistky pro bloky od těchto výhybek. „Stavěcí pojistka“ jistí stavěcí proud, neboli proud pro motor přestavníku.
Obr.2 – panel pojistek
Stavěcí pojistky jsou právě ony zmiňované pojistky 10A zpožděné, protože v rychlostavných přestavnících je sériový stejnosměrný motor a jeho záběrový proud je značný.
Přiznávám bez mučení, že tento článek píši spíše pro sebe, protože si ty barvičky asi nikdy nezapamatuji, ale možná se s těmito pojistkami někde setkáte a pak budete vědět, jak na ně a co jsou zač
Hodnocení: 10,00 (1 hlas) - Ohodnotit -
Komentář je vlastnictvím svého autora. Vyjadřuje jeho názory, ne názory redakce nebo provozovatele webu či serveru.
Napsal/a | Vlákno |
---|---|
Host |
Publikováno dne: 17.5.2009. 11:31
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Tak takové pojistky jsem v životě neviděl, a to jsem dělal jeden čas výpravčího. Ale tam bylo zabezpečovací zařízení na induktor. A ty šunty na obr. 2, to budou asi ty pojistky po opravě, že?
P. |
|
Žirafka |
Publikováno dne: 18.5.2009. 16:44
|
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1258
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
No je fakt, že u elektromechaniky se takovéto pojistky vidí jen sporadicky, spíše vůbec. Ale u všech novějších zařízení to je běžná pojistka.
Těmi šunty myslíš co? Ty neumyté pojistky a nebo ty pásky? To první je vizitka opravny, to druhé jsou zkratovací pásky pro minusový pól baterie. Většinou se jistí jen plus. Ta spojka je tam kvůli některým měřením a pro podobné případy, když je třeba rozpojit oba póly napájení dané části zařízení. |
Host |
Publikováno dne: 18.5.2009. 23:47
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Špinavé pojistky (ani ponožky) nemohou chlapa rozházet. Myslel jsem ty pásky. Tedy zkušebnictví.
Jak znám tlf. ústředny, tam se zemní plus a pojistky jsou potom v mínuse. Takže zabezpečovačky zemní mínus? P. |
|
Žirafka |
Publikováno dne: 19.5.2009. 3:56
|
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1258
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Ano, zabezpečovací zařízení je zapojené normálně, čili má jako společný pól použitý mínus pól baterie. Už proto, že se u některých zařízení používá i střed baterie a u jiných též záporné napětí (vyráběné měničem). Tak aby by to nebylo tak matoucí.
Na tlf. ústředně jsem jeden čas dělala a to záporné napájení mně stále mátlo a deprimovalo |
Host |
Publikováno dne: 20.5.2009. 12:55
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
No to chápu, je to takové divné, že baterka má nejmenší napětí v celém systému.
Že prý i stará auta měla kdysi ukostřený plus baterie, asi proto, že tenkrát se jezdilo vlevo. Pavel |
|
Žirafka |
Publikováno dne: 20.5.2009. 16:07
|
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1258
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
A co je na ježdění vlevo špatného?
Jinak jsem někde četla, že se má izolace měřit záporným napětím proto, že pokud má vzniknout přeskok od záporného pólu zdroje ke kladnému, jde to hůře, než opačně. Proto se tedy uzemňuje kladný pól. Možná že i proto to tak bývalo na těch ATU. Nefím, třebas to někdo vysvětlí |
bernard |
Publikováno dne: 22.5.2009. 15:36
|
Redaktor
Datum registrace: 07.02.2009
Bydliště:
Počet komentářů: 92
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Ježdění vlevo bylo asi celkem fajn, protože v r. 1926 československá vláda slíbila, že zavede pravostranný provoz do deseti let, ale až v r. 1938 byl vládním nařízením stanovený termín 1. 5. 1939. Ovšem německá armáda to asi nevěděla a zavedla to už v březnu. Na Slovensku se to potom táhlo ještě asi dva roky.
Na chemii jsem byl (a dosud jsem) úplná trubka, tak s tím uzemněným pólem to zdůvodnit neumím, vím jen, že když kabel v zemi má vadnou izolaci a tečou svodové proudy, vzniká nějaká elektrochemická reakce a anoda snad koroduje víc. Nebo míň. |
Host |
Publikováno dne: 23.5.2009. 10:42
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Tak pro tohle samé jsou mi tranzistory PNP vééélmi nesympatické!
|
|
Host |
Publikováno dne: 16.4.2013. 18:11
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Pojistky nikdy neopravujeme, nýbrž vyměňujeme za novou... V případě nezdárné opravy je v sázce velké riziko..... Ekologie by v tomto směru neměla hrát hlavní roli, nýbrž bezpečnost ano!!!
|
|
Žirafka |
Publikováno dne: 16.4.2013. 19:18
|
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1258
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
I pojistka se dá bezpečně a dobře opravit, však pojistky pro ZZ jsou toho jasným důkazem. Ale musí se to umět, mít správné nástroje a materiály.
Ekologii i bezpečnost lze skloubit, pokud se chce. Jenže ono se dneska často nechce. Tzv. "ekologové" brání každého pitomého brouka, ale nevidí, že auta (hlavně ta nákladní) jezdící po objízdné trase ničí přírodu, lidi, zdraví a majetky na objízdných trasách. |
Host |
Publikováno dne: 7.4.2015. 18:47
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
ty pojistky se vozi vždy na jedno místo kde to kvalifikovaný technik opraví a pošle zpět do oběhu nic se nevyhazuje
|
|
Žirafka |
Publikováno dne: 7.4.2015. 19:57
|
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1258
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Přesně tak. Vyřazují se jen ty mechanicky poškozené a neopravitelné. Jinak se stále recyklují.
|
ferda |
Publikováno dne: 13.1.2017. 13:33
|
Odp: Značení pojistek pro zabezpečovací zařízení
Dovoluji si poznamenat,třebaže zpožděně,
spojení kladného pólu se zemním potenciálem bylo zavedeno u telefonních obvodů, kde se uvažovalo, jako možnost zabránit korozi a také proto, aby koroze anody jaksi byla menší. Odtud se to potom přeneslo do vozidel vlivem převzatých "Deutsche norm", lidově řečeno Ferda 2017 |
|