Domovská stránka Lexikon vědomostí Vše | Lexikon vědomostí |
Vše
V Lexikonu je momentálně 519 hesel v našem lexikonu.
Frézka [Nástroje a přístroje]
Obráběcí stroj určený k frézování.
Do frézky se upevňují frézy.
Do frézky se upevňují frézy.
Fundament [Železniční čeština]
Betonový základ návěstidla. Je zakopaný v zemi a většinou je zarovnaný s úrovní terénu. Někdy ale ční nad povrch. Na základu je přidělaná patka (stachan) návěstidla. Uvnitř je otvor, kterým procházejí kabely.
Funkční uzemnění [Elektrotechnika]
Uzemnění, které vyžaduje funkce přístroje. Například rádiového přijímače.
Toto uzemnění neslouží jako Ochranné uzemnění. Na zemnič jsou proto kladeny menší nároky, takové, které vyžaduje dobrá funkce zařízení.
Toto uzemnění neslouží jako Ochranné uzemnění. Na zemnič jsou proto kladeny menší nároky, takové, které vyžaduje dobrá funkce zařízení.
Gastrointestinální trakt [Orgány]
Trávicí soustava
GIT [Zkratky]
Gastrointestinální trakt
GND [Zkratky]
Z anglického Ground - země. Často se takto označuje zemní svorka, nebo společný pól napájecího zdroje.
Gramofon [Železniční čeština]
Kabelový rozbočovač
GVD [Zkratky]
Grafikon vlakové dopravy.
Hektor [Železniční čeština]
Dieselelektrická lokomotiva pro středně těžký posun a lehkou traťovou službu řady T435.0 , výrobce ČKD praha
Hemostatika [Léky a lékové formy]
Léky zastavující krvácení.
HIS [Zkratky]
Hlídač izolačního stavu
Hitlák [Lokomotivy a vozy]
Služební vůz ve vlaku.
Přezdívka pravděpodobně vznikla takto:
Německé označení pro vlakvedoucího je Zugführer. Zkráceně führer a nejslavnější vůdce je právě Adolf Hitler. Předpokládám, že zkomolením jeho příjmení vznikla tato přezdívka služebního vozu.
Doplnění po čase:
Dostala jsem nedávno další informaci od jednoho čtenáře: Hitlák nebyl služební vagon ale krytý nákladní vagon (z německého Hüte).
Zajímavé, ale dneska se slovem Hitlák skutečně označuje služební vůz. Je možné, že ty kryté nákladní vagony sloužili také jako služební a tak došlo ke vzniku přezdívky.
Doplnění po dalším čase:
Dostala jsem ještě další informaci od jiného čtenáře: Hitlák je z německého hinten - vzadu. S Ádou to nemělo nic společného, to se říkalo už dlouho předtím.
Přezdívka pravděpodobně vznikla takto:
Německé označení pro vlakvedoucího je Zugführer. Zkráceně führer a nejslavnější vůdce je právě Adolf Hitler. Předpokládám, že zkomolením jeho příjmení vznikla tato přezdívka služebního vozu.
Doplnění po čase:
Dostala jsem nedávno další informaci od jednoho čtenáře: Hitlák nebyl služební vagon ale krytý nákladní vagon (z německého Hüte).
Zajímavé, ale dneska se slovem Hitlák skutečně označuje služební vůz. Je možné, že ty kryté nákladní vagony sloužili také jako služební a tak došlo ke vzniku přezdívky.
Doplnění po dalším čase:
Dostala jsem ještě další informaci od jiného čtenáře: Hitlák je z německého hinten - vzadu. S Ádou to nemělo nic společného, to se říkalo už dlouho předtím.
Hlavní automat [Železniční čeština]
Hlavní automatický vypínač.
Hlavní automatický vypínač [Železniční čeština]
Hlavní vypínač lokomotivy. Jedná se vlastně o veliký jistič (proto automatický).
Jeho úkolem je vypínat nebo zapínat proud pro lokomotivu. Bez jeho zapnutí není možné s lokomotivou téměř nic dělat.
Má různé cívky, zapínací, vypínací a přídržnou.
Zapínací cívka slouží k zapnutí vypínače a dále se již neuplatní.
Přídržná cívka drží doteky vypínače u sebe. V jejím obvodu jsou zapojené doteky relé od různých ochran (skluzovka, nadproudová ochrana, přepětí, podpětí...). Když některá z ochran zaúčinkuje, tak vypínač vypne.
Vypínací cívka má stejný účel, jako elektromagnetická spoušť klasického jističe.
Konstrukce vypínačů se liší podle typu lokomotivy a napájecí trakce. Více systémové lokomotivy mají pro každý systém samostatný vypínač.
Jeho úkolem je vypínat nebo zapínat proud pro lokomotivu. Bez jeho zapnutí není možné s lokomotivou téměř nic dělat.
Má různé cívky, zapínací, vypínací a přídržnou.
Zapínací cívka slouží k zapnutí vypínače a dále se již neuplatní.
Přídržná cívka drží doteky vypínače u sebe. V jejím obvodu jsou zapojené doteky relé od různých ochran (skluzovka, nadproudová ochrana, přepětí, podpětí...). Když některá z ochran zaúčinkuje, tak vypínač vypne.
Vypínací cívka má stejný účel, jako elektromagnetická spoušť klasického jističe.
Konstrukce vypínačů se liší podle typu lokomotivy a napájecí trakce. Více systémové lokomotivy mají pro každý systém samostatný vypínač.
Hlídač izolačního stavu [Nástroje a přístroje]
Zařízení určené pro trvalé měření, hlídání a případnou signalizaci sníženého izolačního stavu v sítích IT, čili v sítích odizolovaných od země oddělovacím transformátorem.