Domovská stránka Lexikon vědomostí P | Lexikon vědomostí |
P
V Lexikonu je momentálně 40 hesel začínajících na toto písmeno.
Polarizované relé [Součástky]
Relé, které rozlišuje polaritu ovládacího napětí.
Existují dvě možnosti, jak relé reaguje:
1.) Po přivedení napětí jedné polarity se kotva překlopí do polohy, které odpovídá této polaritě, a v této poloze zůstane. Do druhé polohy se kotva překlopí po přivedení napětí opačné polarity. V této poloze opět setrvá. Ve stavu bez napětí je kotva stále v jedné koncové poloze a jsou sepnuté příslušné doteky.
2.) Po přivedení napětí jedné polarity se kotva překlopí do polohy, které odpovídá této polaritě. Do druhé polohy se kotva překlopí po přivedení napětí opačné polarity. Ve stavu bez napětí je kotva v neutrální poloze a doteky jsou rozepnuté. Případně jsou sepnuté doteky odpovídající neutrální poloze.
Existují dvě možnosti, jak relé reaguje:
1.) Po přivedení napětí jedné polarity se kotva překlopí do polohy, které odpovídá této polaritě, a v této poloze zůstane. Do druhé polohy se kotva překlopí po přivedení napětí opačné polarity. V této poloze opět setrvá. Ve stavu bez napětí je kotva stále v jedné koncové poloze a jsou sepnuté příslušné doteky.
2.) Po přivedení napětí jedné polarity se kotva překlopí do polohy, které odpovídá této polaritě. Do druhé polohy se kotva překlopí po přivedení napětí opačné polarity. Ve stavu bez napětí je kotva v neutrální poloze a doteky jsou rozepnuté. Případně jsou sepnuté doteky odpovídající neutrální poloze.
Položit odpory [Železniční čeština]
U lokomotiv s klasickou odporovou regulací bývají rozjezdové odpory dimenzované na krátkodobý provoz. Po určité době je nutné přejít na jiný stupeň a tím použít jiné odpory. Pokud to strojvedoucí z nějakého důvodu neudělá, tak se odpory příliš zahřejí, tím jejich materiál ztratí pevnost a zhroutí se. Lokomotiva pak musí do dílen na opravu.
Toto neplatí u lokomotiv, jejichž rozjezdové odpory jsou trvale zatižitelné. Takových ale není mnoho.
Toto neplatí u lokomotiv, jejichž rozjezdové odpory jsou trvale zatižitelné. Takových ale není mnoho.
Pomocňák [Železniční čeština]
Pomocný nehodový vlak
1 KomentářePomocné pohony [Železniční čeština]
Veškeré motory na lokomotivě, které přímo neslouží k jízdě.
Jedná se o motory ventilátorů pro chlazení trakčních motorů, o ventilátory na chlazení rozjezdových a brzdných odporů, o kompresory a podobně.
Jedná se o motory ventilátorů pro chlazení trakčních motorů, o ventilátory na chlazení rozjezdových a brzdných odporů, o kompresory a podobně.
Pomocný nehodový vlak [Železniční čeština]
Vlak sestavený z nářaďových a dílenských vagonů, vybavený vlastní "elektrárnou", často i kolejovým jeřábem a tažený lokomotivou nezávislé trakce. V jeho útrobách se nacházejí stroje a přístroje určené pro nakolejování vagonů a lokomotiv, nutné opravy na místě.
Slouží jako pomoc při nehodových událostech, pokud jej člověk vidí jinde než v depu, znamená to vždy nějaké potíže.
Každý vlak má svojí osádku připravenou vyjet téměř okamžitě.
Slouží jako pomoc při nehodových událostech, pokud jej člověk vidí jinde než v depu, znamená to vždy nějaké potíže.
Každý vlak má svojí osádku připravenou vyjet téměř okamžitě.
Portální krevní oběh [Živočichové]
Krevní oběh, který vede mimo srdce.
Poštovní přenašeč [Sdělovací technika]
Přenašeč sloužící ke komunikaci ústředny s ústřednou poštovní sítě.
Poštovní síť [Sdělovací technika]
Pevná telefonní síť, která dneska patří společnosti Telefonica O2.
Dříve patřila společnosti Spoje, což byla součást podniku Československá státní pošta.
Dříve patřila společnosti Spoje, což byla součást podniku Československá státní pošta.
PROM [Zkratky]
Programmable ROM - programovatelná paměť typu ROM.
Proti srsti [Železniční čeština]
viz Jízda proti správnému směru.
Protismyk [Železniční čeština]
Zařízení na vagonech, které zabraňuje zablokování kol a tím jízdě smykem. Protismyk je obdoba ABS aut a skluzové ochrany lokomotiv (Skluzová ochrana).
Zaúčinkování protismyku je slyšet, jedná se o charakteristický zvuk pravidelně odfukujícího vzduchu.
Zaúčinkování protismyku je slyšet, jedná se o charakteristický zvuk pravidelně odfukujícího vzduchu.
Proud na prázdno [Jednotky a veličiny]
Měří se u transformátoru.
Proud primárním vinutím, když je vinutí sekundární zcela odlehčené.
Při tomto provozu transformátor odebírá prakticky jen jalový výkon a nekoná žádnou užitečnou práci.
Proud primárním vinutím, když je vinutí sekundární zcela odlehčené.
Při tomto provozu transformátor odebírá prakticky jen jalový výkon a nekoná žádnou užitečnou práci.
Prováděcí skupina [Zabezpečovací technika]
Část staničního zabezpečovacího zařízení, která komunikuje s volící skupinou, kontroluje smysluplnost a bezpečnost pokynů a dále ovládá výhybky, návěstidla, přejezdová zařízení a podobně.
Prováděcí skupina je vlastní srdce zařízení, na které stojí a padá bezpečnost provozu, a proto je náročně obvodově řešená s vysokou spolehlivostí.
Prováděcí skupina je vlastní srdce zařízení, na které stojí a padá bezpečnost provozu, a proto je náročně obvodově řešená s vysokou spolehlivostí.
Přejezdník [Zabezpečovací technika]
Nepřenosné návěstidlo, které dává svými návěstmi informace strojvedoucímu o stavu přejezdu, ke kterému se právě blíží jím vedený vlak.
Zná dva návěstní znaky:
1. Otevřený přejezd
2. Uzavřený přejezd
Přičemž pokud strojvedoucí vidí znak "otevřený přejezd" je povinen jednat tak, jako by byl zpraven rozkazem OP o neúčinkování přejezdového zabezpečovacího zařízení.
1 KomentářeZná dva návěstní znaky:
1. Otevřený přejezd
2. Uzavřený přejezd
Přičemž pokud strojvedoucí vidí znak "otevřený přejezd" je povinen jednat tak, jako by byl zpraven rozkazem OP o neúčinkování přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Přenašeč [Sdělovací technika]
Zařízení telefonní ústředny, které slouží ke komunikaci s jinou ústřednou. Přenašeč umí přenášet jak hovor, tak volbu.