Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
13 uživatel(ů) je online (7 uživatel(ů) si prohlíží Lexikon vědomostí)

Uživatelé: 0
Hosté: 13

více...
Noví uživatelé
viktor
viktor
07.07.2024
Chlaban
Chlaban
19.04.2024
Kubrt
Kubrt
16.04.2024
Mirek
Mirek
14.04.2024
POKEC
POKEC
21.03.2024
Luigi
Luigi
14.03.2024
zirafak
zirafak
26.02.2024
rorejs
rorejs
27.12.2023
maroš
maroš
07.11.2023
vlada
vlada
17.09.2023
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Redaktoři
bernard
bernard
IvanH
IvanH
 
Emeritní
KatyH
KatyH

Domovská stránka Lexikon vědomostí D Lexikon vědomostí
Projít podle písmene
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |

D

V Lexikonu je momentálně 29 hesel začínajících na toto písmeno.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dopravní kancelář [Železniční čeština]

     Pracoviště výpravčího, odkud se řídí provoz ve stanici.

     V dopravní kanceláři je umístěna řídící a kontrolní část zabezpečovacího zařízení, předepsaná ruční návěstidla, dopravní dokumentace, telefony, často i řídící část rozhlasu a další podobné věci.

     Dopravní kancelář je většinou jen jedna, ale ve velkých stanicích jich může být i více.

     Dopravní kancelář je většinou i ohlašovací pracoviště pro případ požáru či jiné mimořádné situace.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Doteková sada přestavníku [Zabezpečovací technika]

Součást elektromotorického přestavníku. Slouží k odpojování motoru při doběhu do koncové polohy a také k indikaci této polohy pro zabezpečovací zařízení.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Doutnavka [Součástky]

     Výbojka pracující na principu doutnavého výboje.

Jedná se o, většinou, skleněnou baňku se zatavenými elektrodami. elektrody jsou většinou dvě, ale může jich být i více. Uvnitř baňky je technické vakuum.

U doutnavek rozlišujeme tři různá napětí:

- zapalovací
- provozní
- zhášecí

Pro zapálení výboje je nutné přivést na doutnavku alespoň zapalovací napětí, nebo vyšší. Po zapálení se může napětí snížit (provozní napětí). Při dalším poklesu výboj zanikne (zhášecí napětí). Hodnoty napětí jsou určeny konstrukcí doutnavky, ale typicky se jedná o napětí řádově desítek až stovek voltů.

Doutnavka se musí napájet ze zdroje proudu, jinak se zničí.

Doutnavku lze napájet jak stejnosměrným, tak střídavým napětím. Výboj je vždy u katody.

Použití doutnavek:

- signalizace různých stavů (vypínače, rychlovarné konvice, vařiče...)
- stabilizace napětí (využívá se faktu, že výboj hoří při téměř stálém napětí)
- ochrana proti přepětí


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. DPS [Zkratky]

     Deska plošných spojů


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. DR [Zkratky]

Deutsche reichs bahn - Německé říšské dráhy.

Železniční společnost bývalého Východního Německa.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. DRAM [Zkratky]

Dynamic RAM - dynamická paměť typu RAM.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Drážní vozidlo [Železniční čeština]

Vozidlo, které je závislé na dráze. Dráhu může využívat buď ke svému pohybu (koleje, lano), k získávání potřebné energie pro jízdu (trolej, napájecí kolejnice) a nebo obojímu.

Typická drážní vozidla jsou:

- lokomotivy
- vagony
- tramvaje
- trolejbusy
- lanovky


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Drozel [Železniční čeština]

Stykový transformátor.

Slovo je zkomolenina německého die Drossel což značí tlumivku. Dříve se totiž místo stykových transformátorů skutečně používali tlumivky.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. DTL [Zkratky]

Diode transistor logic - Diodově tranzistorová logika


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. DUG [Zkratky]

     Diode Universal Germanium - Univerzální germaniová dioda

     Pokud je ve schématu takto označená nějaká dioda, tak lze na jejím místě použít libovolnou germaniovou diodu, která snese napájecí napětí obvodu. Na její vlastnosti nejsou kladené žádné speciální požadavky.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. DUS [Zkratky]

     Diode Universal Silicon - Univerzální křemíková dioda

     Pokud je ve schématu takto označená nějaká dioda, tak lze na jejím místě použít libovolnou křemíkovou diodu, která snese napájecí napětí obvodu. Na její vlastnosti nejsou kladené žádné speciální požadavky.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dýmnice [Železniční čeština]

     Přední část lokomotivního parního kotle - je to dutina, do níž na zadní straně ústí žárové trubky procházející od topeniště kotlem.

     V dýmnici je umístěna tzv. dyšna.

     Do dýmnice se vstupuje otevřením předních dvířek, která pokud netěsní, dochází ke ztrátě efektu dyšny a tím i klesá výkon, proto byla tato dvířka k čelu dýmnice přitlačována šroubovými utahováky.

     Mezi lokomotivními četami bývalo častým žertíkem "povolit někomu dýmniční dveře". Postižená lokomotivní četa musela buď jet se sníženým výkonem lokomotivy (topič musel více přikládat, nebo nebylo vůbec možné dosáhnout požadovanou rychlost), nebo zastavit a dveře opět utažením utěsnit - což mohlo, například na rychlíkovém spoji, být poměrně značným problémem.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dynamika [Železniční čeština]

Elektrodynamické staniční zabezpečovací zařízení, dnes již velmi vzácné.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dyšna [Železniční čeština]

     Zařízení pro zvýšení tahu v kotli parní lokomotivy umístěné v dýmnici kotle.

     Pracuje na Venturiho principu a využívá odpadní páru, vyfukovanou po pracovní expanzi z válců parních strojů. Tato pára, o nemalém zbytkovém tlaku, je vedena do trysky (či trysek), umístěné v dýmnici a namířené do komínového otvoru. Rychle proudící výfuková pára strhává s sebou do komína okolní kouř z vnitřního prostoru dýmnice => zvyšuje tah v kotli.

     Existuje několik různých řešení dyšen, s jednou až třemi parními tryskami. Asi nejznámější a nejmodernější je vícestupňová dyšna nazývaná podle původní německé konstrukce "Kylchap".


« 1 (2)
Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.10
Obsah © 2008-2020 Žirafoviny