Domovská stránka Lexikon vědomostí D | Lexikon vědomostí |
D
V Lexikonu je momentálně 29 hesel začínajících na toto písmeno.
Dopravní kancelář [Železniční čeština]
Pracoviště výpravčího, odkud se řídí provoz ve stanici.
V dopravní kanceláři je umístěna řídící a kontrolní část zabezpečovacího zařízení, předepsaná ruční návěstidla, dopravní dokumentace, telefony, často i řídící část rozhlasu a další podobné věci.
Dopravní kancelář je většinou jen jedna, ale ve velkých stanicích jich může být i více.
Dopravní kancelář je většinou i ohlašovací pracoviště pro případ požáru či jiné mimořádné situace.
V dopravní kanceláři je umístěna řídící a kontrolní část zabezpečovacího zařízení, předepsaná ruční návěstidla, dopravní dokumentace, telefony, často i řídící část rozhlasu a další podobné věci.
Dopravní kancelář je většinou jen jedna, ale ve velkých stanicích jich může být i více.
Dopravní kancelář je většinou i ohlašovací pracoviště pro případ požáru či jiné mimořádné situace.
Doteková sada přestavníku [Zabezpečovací technika]
Součást elektromotorického přestavníku. Slouží k odpojování motoru při doběhu do koncové polohy a také k indikaci této polohy pro zabezpečovací zařízení.
Doutnavka [Součástky]
Výbojka pracující na principu doutnavého výboje.
Jedná se o, většinou, skleněnou baňku se zatavenými elektrodami. elektrody jsou většinou dvě, ale může jich být i více. Uvnitř baňky je technické vakuum.
U doutnavek rozlišujeme tři různá napětí:
- zapalovací
- provozní
- zhášecí
Pro zapálení výboje je nutné přivést na doutnavku alespoň zapalovací napětí, nebo vyšší. Po zapálení se může napětí snížit (provozní napětí). Při dalším poklesu výboj zanikne (zhášecí napětí). Hodnoty napětí jsou určeny konstrukcí doutnavky, ale typicky se jedná o napětí řádově desítek až stovek voltů.
Doutnavka se musí napájet ze zdroje proudu, jinak se zničí.
Doutnavku lze napájet jak stejnosměrným, tak střídavým napětím. Výboj je vždy u katody.
Použití doutnavek:
- signalizace různých stavů (vypínače, rychlovarné konvice, vařiče...)
- stabilizace napětí (využívá se faktu, že výboj hoří při téměř stálém napětí)
- ochrana proti přepětí
Jedná se o, většinou, skleněnou baňku se zatavenými elektrodami. elektrody jsou většinou dvě, ale může jich být i více. Uvnitř baňky je technické vakuum.
U doutnavek rozlišujeme tři různá napětí:
- zapalovací
- provozní
- zhášecí
Pro zapálení výboje je nutné přivést na doutnavku alespoň zapalovací napětí, nebo vyšší. Po zapálení se může napětí snížit (provozní napětí). Při dalším poklesu výboj zanikne (zhášecí napětí). Hodnoty napětí jsou určeny konstrukcí doutnavky, ale typicky se jedná o napětí řádově desítek až stovek voltů.
Doutnavka se musí napájet ze zdroje proudu, jinak se zničí.
Doutnavku lze napájet jak stejnosměrným, tak střídavým napětím. Výboj je vždy u katody.
Použití doutnavek:
- signalizace různých stavů (vypínače, rychlovarné konvice, vařiče...)
- stabilizace napětí (využívá se faktu, že výboj hoří při téměř stálém napětí)
- ochrana proti přepětí
DPS [Zkratky]
Deska plošných spojů
DR [Zkratky]
Deutsche reichs bahn - Německé říšské dráhy.
Železniční společnost bývalého Východního Německa.
Železniční společnost bývalého Východního Německa.
DRAM [Zkratky]
Dynamic RAM - dynamická paměť typu RAM.
Drážní vozidlo [Železniční čeština]
Vozidlo, které je závislé na dráze. Dráhu může využívat buď ke svému pohybu (koleje, lano), k získávání potřebné energie pro jízdu (trolej, napájecí kolejnice) a nebo obojímu.
Typická drážní vozidla jsou:
- lokomotivy
- vagony
- tramvaje
- trolejbusy
- lanovky
Typická drážní vozidla jsou:
- lokomotivy
- vagony
- tramvaje
- trolejbusy
- lanovky
Drozel [Železniční čeština]
Stykový transformátor.
Slovo je zkomolenina německého die Drossel což značí tlumivku. Dříve se totiž místo stykových transformátorů skutečně používali tlumivky.
Slovo je zkomolenina německého die Drossel což značí tlumivku. Dříve se totiž místo stykových transformátorů skutečně používali tlumivky.
DTL [Zkratky]
Diode transistor logic - Diodově tranzistorová logika
DUG [Zkratky]
Diode Universal Germanium - Univerzální germaniová dioda
Pokud je ve schématu takto označená nějaká dioda, tak lze na jejím místě použít libovolnou germaniovou diodu, která snese napájecí napětí obvodu. Na její vlastnosti nejsou kladené žádné speciální požadavky.
Pokud je ve schématu takto označená nějaká dioda, tak lze na jejím místě použít libovolnou germaniovou diodu, která snese napájecí napětí obvodu. Na její vlastnosti nejsou kladené žádné speciální požadavky.
DUS [Zkratky]
Diode Universal Silicon - Univerzální křemíková dioda
Pokud je ve schématu takto označená nějaká dioda, tak lze na jejím místě použít libovolnou křemíkovou diodu, která snese napájecí napětí obvodu. Na její vlastnosti nejsou kladené žádné speciální požadavky.
Pokud je ve schématu takto označená nějaká dioda, tak lze na jejím místě použít libovolnou křemíkovou diodu, která snese napájecí napětí obvodu. Na její vlastnosti nejsou kladené žádné speciální požadavky.
Dýmnice [Železniční čeština]
Přední část lokomotivního parního kotle - je to dutina, do níž na zadní straně ústí žárové trubky procházející od topeniště kotlem.
V dýmnici je umístěna tzv. dyšna.
Do dýmnice se vstupuje otevřením předních dvířek, která pokud netěsní, dochází ke ztrátě efektu dyšny a tím i klesá výkon, proto byla tato dvířka k čelu dýmnice přitlačována šroubovými utahováky.
Mezi lokomotivními četami bývalo častým žertíkem "povolit někomu dýmniční dveře". Postižená lokomotivní četa musela buď jet se sníženým výkonem lokomotivy (topič musel více přikládat, nebo nebylo vůbec možné dosáhnout požadovanou rychlost), nebo zastavit a dveře opět utažením utěsnit - což mohlo, například na rychlíkovém spoji, být poměrně značným problémem.
V dýmnici je umístěna tzv. dyšna.
Do dýmnice se vstupuje otevřením předních dvířek, která pokud netěsní, dochází ke ztrátě efektu dyšny a tím i klesá výkon, proto byla tato dvířka k čelu dýmnice přitlačována šroubovými utahováky.
Mezi lokomotivními četami bývalo častým žertíkem "povolit někomu dýmniční dveře". Postižená lokomotivní četa musela buď jet se sníženým výkonem lokomotivy (topič musel více přikládat, nebo nebylo vůbec možné dosáhnout požadovanou rychlost), nebo zastavit a dveře opět utažením utěsnit - což mohlo, například na rychlíkovém spoji, být poměrně značným problémem.
Dynamika [Železniční čeština]
Elektrodynamické staniční zabezpečovací zařízení, dnes již velmi vzácné.
Dyšna [Železniční čeština]
Zařízení pro zvýšení tahu v kotli parní lokomotivy umístěné v dýmnici kotle.
Pracuje na Venturiho principu a využívá odpadní páru, vyfukovanou po pracovní expanzi z válců parních strojů. Tato pára, o nemalém zbytkovém tlaku, je vedena do trysky (či trysek), umístěné v dýmnici a namířené do komínového otvoru. Rychle proudící výfuková pára strhává s sebou do komína okolní kouř z vnitřního prostoru dýmnice => zvyšuje tah v kotli.
Existuje několik různých řešení dyšen, s jednou až třemi parními tryskami. Asi nejznámější a nejmodernější je vícestupňová dyšna nazývaná podle původní německé konstrukce "Kylchap".
Pracuje na Venturiho principu a využívá odpadní páru, vyfukovanou po pracovní expanzi z válců parních strojů. Tato pára, o nemalém zbytkovém tlaku, je vedena do trysky (či trysek), umístěné v dýmnici a namířené do komínového otvoru. Rychle proudící výfuková pára strhává s sebou do komína okolní kouř z vnitřního prostoru dýmnice => zvyšuje tah v kotli.
Existuje několik různých řešení dyšen, s jednou až třemi parními tryskami. Asi nejznámější a nejmodernější je vícestupňová dyšna nazývaná podle původní německé konstrukce "Kylchap".